Výfuk rezne hlavně zevnitř

1. červenec 2008

Snad každý z nás se setkal s autem, které okolo něj projelo s neuvěřitelným rachotem. Nemluvím teď o řidiči, který miluje hudbu natolik, že má auto jako pojízdnou diskotéku, ale o poměrně časté závadě - prorezivělém výfuku. Zkrátka jednou přijde čas ho vyměnit.

Nejprve se podívejme na to, z čeho se výfuk vlastně skládá.

"Mezi nejzákladnější části patří výfukové svody, katalyzátor a nejčastěji střední a zadní tlumič výfuku," popisuje Martin Kuželík ze SPEI servisu.

Nemusíme ale vždy měnit všechny díly.

"Nejdůležitější je vyměnit poškozenou část výfuku. Pokud jsou zbylé součásti v pořádku, je možně je na voze ještě nechat."

Výměnu poškozeného dílu si ale zpravidla sami neuděláme. Ceny nových dílů se samozřejmě liší podle značky a typu automobilu.

"Když budeme počítat první díl výfuku, tedy svody, jejich cena je řádově 10 000 korun, střední a zadní díl výfuku stojí od 1000 do 5000 korun."

Nejdražší pak je katalyzátor.

"Ceny katalyzátorů se pohybují od zhruba 5000 korun až po několik desítek tisíc korun."

Katalyzátor si můžeme poškodit také sami. Nejčastěji je to špatným palivem, ale také to může být nesprávným používáním auta.

"Při roztlačování nebo roztahování vozidla se do katalyzátoru dostane nespálené palivo, které je schopné katalyzátor poškodit ve velmi krátké době."

Moc možností jak prodloužit životnost výfuku nemáme.

"Korozi se dá se předcházet tím, že budeme parkovat v garáži. Výfuk můžeme také znovu nalakovat."

A víte co je pro výfuk vůbec nejhorší? Například krátké jen několikakilometrové dojíždění do práce. Výfuk se totiž nestihne prohřát a rezne zevnitř. Proto je dobré občas ujet alespoň 20 až 30 kilometrů, aby se vlhkost odpařila.

autor: pgj
Spustit audio