Klimatizace - ráj pro bakterie

30. září 2008

Klimatizace je bezesporu věcí příjemnou. Jejích výhod využíváme především v parných letních dnech, kdy nám zpříjemňuje pobyt v jinak rozpáleném interiéru auta. Na druhou stranu se o ní musíme starat, protože jinak nám může způsobit nejednu starost. Po létě tedy nadešel čas na její vyčištění.

Klimatizace by měla být pravidelně čištěna, přičemž by současně měly být vyměněny filtry. Zpravidla se doporučuje čistit klimatizaci dvakrát do roka. Můžeme si totiž uhnat nejen nějakou tu angínu.

"Výměna filtru je velice důležitá, dokonce poslední produkce u řady největších automobilek již počítá s touto eventualitou. Vznikají různé atesty, zkoušky, atd. Je to velice zajímavá oblast, dokonce i alergizace je v řadě případů přičítána alergizaci z provozu auta," upozorňuje doktor Jaroslav Větvička.

Rájem bakterií je prostor pod výparníkem.

"Vlhkost, která přichází z venku, zůstává pod výparníkem. Pokud vše funguje v pořádku, klimatizace je bez bakterií. Ovšem vlhkost, nečistoty a prach mohou ucpat odtokový kanálek pod výparníkem. Potom vzniká problém, protože ve vodě, která ve výparníku zůstává, se množí bakterie. A když je klimatizace cítit, už je většinou pozdě," vysvětluje Tomáš Tichý z Normfestu.

Čištění by tedy mělo být prevencí ne až reakcí na zápach z klimatizace. Je lepší ho pak svěřit odborníkům, protože sami nemáme potřebné vybavení, abychom vyčistili opravdu vše. Mechanika bychom se pak vždy měli zeptat, jakou technologii použije.

"Můžete použít sprej na bázi vody, který se prostřednictvím dlouhé hadičky zavede přes průduch u řidiče až k výparníku. Výhodou je nízká cena - jedno auto za 300 až 400 korun. Nevýhodou však je, že u moderních klimatizací je poměrně obtížné dostat se až k výparníku."

Existují desinfekční prostředky už v dávkovacích pumpičkách.

"Odkryje se sání, pustí se klimatizace a ručně se nafouká určitá dávka desinfekčního roztoku. Výhodou je velmi nízká cena, ale na druhou stranu se roztok nedostane všude tam, kde bychom potřebovali."

Dále se používají čistící pěny.

"Pěna vyčistí poměrně spolehlivě oblast výparníku a většinou skončí v průduchách nebo na koberečku v autě. Potom je důležité ji řádně vyčistit. Nedostane se ale do všech průduchů, protože bakterie nejsou pouze v klimatizaci pod výparníkem, ale také v interiéru vozidla (stropní čalounění, sedačky). Pěna má jednu nepříjemnou vlastnost, kvůli její agresivní povaze může poškodit větrák - naruší elektriku nebo odmastí vazelínu v ložiskách," upozorňuje Tomáš Tichý.

Ideální je tedy současně nechat vyčistit klimatizaci i interiér auta. Současným hitem jsou čistící prostředky na bázi alkoholu. Náklady na jedno auto, pokud jde o materiál jsou zhruba 150 korun. Doktoři pak doporučují čištění klimatizace ultrazvukem, ale to nenabízí jen tak někdo.

autor: pgj
Spustit audio