Aby baterie nezamrzla

9. prosinec 2008

Pravda, nepanují v těchto dnech zrovna třeskuté mrazy, ale až přijdou, mohou nás potkat nepříjemné problémy. Kromě nepříliš oblíbeného škrábání námrazy ze skel nám pak den může zkazit pouhé otočení klíčku v zapalování. Místo nastartování se totiž ozve jen jakési zaklepání a motor nenaskočí, a to je ještě ten lepší případ. Také se nemusí stát vůbec nic. Zkrátka, důkaz toho, že jsme podcenili stav naší autobaterie. Její forma je totiž zvlášť v zimě velmi zásadní.

Aniž si to uvědomujeme, autobaterie dostává při samotném startu moderního auta pořádně zabrat.

"V autech je dnes příliš mnoho spotřebičů, které se zapínají ihned po sepnutí spínací skříňky - denní osvětlení, klimatizace, posilovač řízení a u dieselových motorů také žhavení. V případě, že baterie není v pořádku, může se stát, že nám všechny kontrolky zhasnou a neuděláme vůbec nic," popisuje Zbyněk Sedlář z firmy Knoll.

Na stavu autobaterie se podepisuje také způsob, jakým auto provozujeme.

"Ti, kteří ráno jezdí krátké trasy, časem zjistí, že ráno nenastartují. Jediným důvodem je fakt, že baterie se na krátkých trasách nedobije. Proto je dobré jednou za dva nebo tři týdny baterii dobít."

Baterie se běžně dobíjí pomocí alternátoru. I to je způsob, jak ji opět dostat do kondice, ale nejde jednoznačně určit, po kolika ujetých kilometrech se tak stane.

"Je to individuální, protože bude rozdílný režim otáček motoru, pokud pojedeme po dálnici, nebo v městském provozu, takže takto se to přesně určit nedá. Ale obecně se dá říct, že po hodině provozu i po městě se baterie oživí natolik, že se dá říct, že je nabitá."

Důležitá je také venkovní teplota. Při -10 °C ztrácí baterie pětinu své kapacity, při -20 °C pak až polovinu.

"Nedá se říct, že by doslova zmrzla, ale začnou se tvořit krystalky, protože součástí elektrolytu je samozřejmě voda. Čím víc je baterie vybitá, tím menší je koncentrace kyseliny v elektrolytu, tím pádem je tam větší podíl vody, a proto větší pravděpodobnost, že baterie zamrzne."

I proto bychom měli baterii pravidelně kontrolovat.

"Dnešní baterie jsou bezúdržbové, takže běžný řidič nemá možnost zkontrolovat množství a stav elektrolytu. Některé baterie mají tzv. magické oko, které napoví, v jaké kondici je baterie. Pokud ale magické oko nemá, my budeme chtít ráno nastartovat a přijde nám, že to trvá o něco déle, je dobré nechat prověřit baterii v odborném servisu."

Při jakékoli manipulaci s autobaterií bychom pak u moderních aut měli mít na paměti jejich složitost.

"Vyndávat baterii z auta je čím dál tím komplikovanější, takže bych to ani nedoporučoval. Pro laika je to trochu obtížná montáž, a navíc jsou v autě systémy, které potřebují trvalé napájení - škrtící klapka, imobilizér. U některých vozů by se mohlo stát, že po odpojení a opětovném zapojení autobaterie budou kolísat otáčky nebo dokonce ani nenastartujeme."

No a když kvůli špatnému stavu baterie nenastartujeme, pak přijdou na řadu startovací kabely. Ale o tom zase jindy.

autor: pgj
Spustit audio