Koně navíc? Opatrně!

10. březen 2009

Ne každý se spokojí s výkonem motoru svého auta tak, jak mu ho prodá výrobce. Nejčastější a nejběžnější cestou, jak ho zvýšit, je pak přeprogramování řídící jednotky, tedy takzvaný chiptuning. Motor má díky němu potom vyšší výkon, a také vyšší kroutící moment. Má to ale svá úskalí, protože výrobce nastavuje parametry motoru s ohledem na jeho životnost. Proto je potřeba při zvyšování výkonu dbát na určitá pravidla a dát si pozor na to, co je nám nabízeno.

Nejprve se musíme ptát na to, jakým způsobem bude navýšení výkonu motoru dosaženo.

"Nejčastější jsou dvě varianty. Jedna je přehrání softwaru přímo v řídící jednotce - u starších typů se musí vyměnit paměť, u novějších to jde přes diagnostickou zásuvku nebo se rozebere řídící jednotka a software se přehraje přímo přes PINy určitých dílů řídící jednotky. Nebo se používají takzvané powerboxy," vysvětluje Zbyněk Sedlář ze společnosti Knoll.

Musíme si tedy vybrat. U powerboxů se, zjednodušeně řečeno, jedná o klamání řídící jednotky.

"Pokud to vezmeme z opravdu laického pohledu, powerbox zkresluje údaje, které jdou od vstřikovacího čerpadla nebo vstřikovačů k řídící jednotce. Lepší powerboxy trochu reagují na signál váhy vzduchu, ale přesto to není optimalizovaný program celého řízení motoru - nelze ovlivňovat omezení točivého momentu, nejde reagovat na tlak turbodmychadla apod."

Pro motor je tedy šetrnější přehrání samotného programu v konkrétní řídící jednotce. Pozor bychom si pak měli dát na univerzální programy.

"Každý typ vozidla má svou řídící jednotku, ale i číslo řídící jednotky ještě nemusí odpovídat jednomu typu programu. Může se stát, že jedno číslo řídící jednotky může mít i pět variant programů. Správně by se úprava měla provést přímo na variantu programu zabudovaném v autě."

Pozor bychom si také měli dát na výměnu řídící jednotky našeho auta, a to i kdybychom byli přesvědčování, že je naprosto shodná. Ve výsledku by si totiž nemusela rozumět s naším autem, třeba kvůli imobilizéru nebo s dalšími elektronickými zařízeními. Pamatovat bychom měli také na to, že svoji roli hrají také převodovka nebo způsob pohonu.

"Velice ošidné je dělat úpravy řídících jednotek, které spolupracují s automatickou převodovkou. Nelze říct, že by nedošlo k nárůstu výkonu, ale automat je pocitově přece jen měkčí, takže zákazník nemá pocit zátahu. Navíc u čtyřkolek je také problém v tom, že mechanické ztráty podvozku eliminují nárůst výkonu, takže úprava u čtyřkolek bývá slabší nebo se musí udělat jinak."

autor: pgj
Spustit audio