Jak skladovat letní gumy?

7. prosinec 2010

Těžko se teď mezi našimi posluchači hledá někdo, kdo by nepřezul na zimní pneumatiky a poslouchal nás v autě – každý ví, že bez zimních pneumatik se v zimě moc jezdit nedá. Ovšem víte, jak by se měly letní pneumatiky správně skladovat? Přes zimu si je totiž můžete i sami nechtěně zničit.

Samozřejmě, pokud máte dost peněz a zároveň třeba malý byt bez garáže, prostě ani nemáte jinou možnost než pneumatiky přezouvat tam, kde vám je zároveň i uskladní. Této služby využívají především lidé žijící ve městech a není to zrovna levná záležitost.

„Cena se pohybuje mezi 700 a 1.500 korunami za celý rok a kompletní sadu. Výhodou této služby je uskladnění pneumatik ve vhodných podmínkách pro to určených,“ říká odborník na pneumatiky Pavel Procházka.

Předpokládáme, že jezdíte přezouvat k odborníkům a že se vyhýbáte pokoutným servisům, které poznáte třeba podle ušmudlaných a zanedbaných prostor servisu nebo podle obstarožních strojů a dumpingových cen – pod tři sta za přezutí celého auta. Pneumatiky jsou přece jen významný bezpečnostní prvek a přezouvat u někoho podezřelého je proti zásadám zdravého rozumu.

Vraťme se ještě k popisu správného uskladnění pneumatik. „Pokud jsou pneumatiky na discích a pod tlakem, je možné je uskladnit jakkoliv – ideální způsob je naplocho a na sobě. Nejlepší prostor pro skladování pneumatik je například sklep nebo garáž.“

Platí, že místo, kde skladujeme pneumatiky, by mělo být tmavé, suché, větratelné, a co je nejdůležitější: teplota by neměla být vysoká, tedy ne vyšší než tradiční pokojová. Proti případnému mrazu prý takový problém není. „Pneumatika spíš snáší zimu, chlad a vlhko než teplo a sluneční záření.“

Natlakované pneumatiky na discích se dávají na sebe, ovšem maximálně čtyři. Pozor, na ně už potom nic nedávejte. „Z vlastních zkušeností vím, že čtyři takto uskladněné pneumatiky na sobě jsou ideálním odkládacím místem například pro pytel brambor,“ varuje Pavel Procházka.

Tak tomu se vyhněte, jinak si gumy zničíte, zbortí se jejich bočnice. Dále pak myslete na to, abyste gumy jednou za zimu přeházeli tak, aby spodní kusy netrpěly. Pootočit by se měly i gumy, pokud je uskladníte bez disků. Ovšem ty už se na sobě skladovat nemají. „Pokud pneumatiky budou bez ráfků, ideální je nedávat je naplocho na sebe, ale nechat je stát. V průběhu uskladnění je potom alespoň jednou pootočte.“

A to opět proto, abychom si nezničili bočnice. Platí, že s pneumatikami bez ráfků je o něco víc práce a případné poškození bočnice je tu vyšší. „Když pneumatiky nejsou pod tlakem, deformují se bočnice a pneumatiky značně trpí,“ uzavírá Pavel Procházka.

Pneumatiky na ráfcích můžeme také pověsit za disky, což je možná vůbec nejlepší řešení, protože potom s nimi až do jara nemusíte nic dělat.

autor: pek
Spustit audio