RunOnFlat: něco za něco

8. březen 2011

Měli jste v poslední době nepříjemný defekt? Výměna kola přišla v nejméně vhodný okamžik, kdy jste pospíchali, nebo byli na nebezpečném místě? Tak to jste potenciálním zájemcem o pneumatiku typu RunOnFlat.

Ještě než se těmto speciálním pneumatikám, které umožňují pokračovat v jízdě i po případném defektu, budeme věnovat podrobně, musíte vědět, že na svém autě je nemůže mít každý. A nejde o vyšší pořizovací cenu. Jde spíš o to, že kola musí být vybavena detektory tlaku. Bez nich totiž nemusíte poznat, že jste po defektu a že byste měli pokračovat v cestě do servisu v tzv. nouzovém režimu.

„Umožňuje vám dojet zhruba do vzdálenosti 80 kilometrů,“ říká Boris Tománek z Goodyearu. Což je firma, která jako první v roce 2004 představila pneumatiku s označením RunOnFlat pro sériové použití. Ruku v ruce s plusy, které guma přináší při ztrátě tlaku, jsou tu i mínusy. „Bylo vytýkáno, že pneumatiky RunOnFlat jsou trochu hlučnější kvůli zesilněné bočnici. Je u ní také větší valivý odpor. Tím pádem o něco větší spotřeba. Avšak v současné době se vyvíjí nová generace pneumatiky, která je zaměřená na zlepšení jízdních vlastností. Měla by být měkčí a více se přibližovat klasické pneumatice.“

Kvůli své vyztužené bočnici, která principiálně umožňuje dojezd i po ztrátě tlaku, je pneumatika také méně komfortní. Ovšem běžný řidič to nemá šanci poznat. „Pneumatika je hlučnější kvůli zpevněné konstrukci. Na nedostatky se zaměřuje náš výzkumný tým v Lucemburku, aby veškeré nevýhody odstranil. Někteří odborníci tvrdí, že poznají RunOnFLat pneumatiku. Vůz je prý těžkopádnější.“

Největším propagátorem pneumatik RunOnFlat je automobilka BMW. U svých nových modelů dokonce ani nepočítá s místem pro rezervu, která u tohoto systému pneumatik není potřeba. Není to ale celé jen módní výstřelek, který posléze zapadne do historie, zvlášť když pneumatiky RunOnFlat stojí víc než běžné gumy? „Určitě ne. Cena pneumatik RunOnFlat jde poměrně dolů,“ konstatuje majitel pneuservisů Pavel Procházka.

Lákadlo bezproblémové jízdy bez defektů prostě funguje přesto, že přezouvání RunOnFlat pneumatik je dražší a při případném velkém průrazu gumy, kdy je poškozena tuhá bočnice, se tyto pneumatiky mění zásadně v páru.

autor: pek
Spustit audio