Auto není jen motor

26. červenec 2011

Každý má rád jiná auta, jeden rychlá, další pohodlná, jiný zejména praktická, nebo naopak avantgardní a tak dále. Všichni řidiči se však shodnou, že pořizovací cena je většinou to poslední, co do auta chtějí investovat. Potom by byli rádi, aby jezdilo zadarmo a hlavně aby jeho údržba už nikdy nic nestála.

Podle toho to také vypadá. Když je auto v záruce, jezdíme s ním poměrně úzkostlivě k autorizovaným opravcům, abychom nepřišli o záruku, a trpíme jejich faktury, ale hned po skončení záruky hledáme v naprosté většině servis podle jediného kritéria: nízké ceny. Řada z nás je pak často ochotna platit jen ty nejnutnější úkony – například když automechanik použije spojení „preventivně vyměním“, máme pocit, jako by nám právě řekl: potřebuju vás ještě obrat o další peníze.

„U starších vozidel se většinou zanedbávají veškeré úkony, kromě výměny oleje a filtru,“ říká Jan Karnolt z Fordu. U nových aut se nezanedbává nic, protože mechanici každé značky mají k autu přesnou soupisku úkonů, které musí provést. V opačném případě zákazníka podvádějí. Jenže jakmile autu záruka skončí, chceme u auta jen výměnu oleje a filtru. „Mnohý řidič si neuvědomuje, že je potřeba pravidelná kontrola nějakého odborníka, který včas odhalí případné problémy.“

Řidiči jako by nechtěli přijmout, že auto není jen motor. Výměna oleje a filtru je jen jedním zhruba z padesáti úkonů, které patří ke každé pravidelné servisní prohlídce. „Dalších 49 úkonů má za úkol udržet vozidlo v bezproblémovém provozu po dobu dalších zhruba dvaceti tisíc kilometrů. Zejména se musí kontrolovat věci, které bývají předmětem pravidelných kontrol na STK: zavěšení kol, upevnění náprav, stav brzdové soustavy, stav provozních kapalin, stav řemenů, rozvodové mechanismy a další.“

Vybírat servis jen podle ceny je určitě nesmysl. Autoservis vybíráme jedině podle referencí, osoba automechanika, zejména jeho znalosti jsou klíčové. S autem jezdíme zásadně ke specialistovi na danou značku, ne k někomu, kdo za pár korun dělá v garáži všechno od audi po zastavu.

„Pokud je to mechanik, který za sebou má určitou praxi, pochopitelně zná vozidla, která do té doby opravoval. Ovšem s příchodem nových technologií tento člověk nemůže postihnout všechny nové postupy, které jsou na různých modelech, navíc pokud to není specializovaný opravce, tak na všech značkách,“ uzavírá Jan Karnolt.

Pokud máte starší vůz, bude vás jistě zajímat, že v nedávné minulosti přišla většina autorizovaných značkových servisů se speciálními, podstatně levnějšími programy právě pro staré vozy. Na detaily se zeptejte u své značky.

autor: pek
Spustit audio