Dvě sady kol – ideální situace

25. říjen 2011

Většina z vás už dávno ví, že litá kola bez problémů přežijí zimní plískanice i agresivní silničářskou sůl. Má tedy v tomto kontextu vůbec smysl uvažovat o druhé sadě pneumatik na ocelových kolech? Budete se možná divit, ale má.

Souboj ocelových a litých kol může ovlivnit několik faktorů. Tím prvním jsou vždycky peníze. Pokud byste kupovali kola nová, ocelová jsou dramaticky levnější – stojí kolem tisícikoruny za kus. Litá kola jsou minimálně dvakrát dražší. Každopádně platí, že dvě sady pneumatik obutých na discích je jednoznačně ideální situace. „Jsou stále pod tlakem a nemusí se sundávat z ráfků,“ uvádí výhody Pavel Procházka, jeden z největších prodejců pneumatik na našem trhu.

Záleží na tom, v jaké oblasti bydlíte. Pokud někdo bydlí v horách, je nutné, aby si na zimu udržoval vysoký vzorek, protože se bude se sněhem setkávat často. Ovšem když někdo jezdí ve větších městech, po dálnicích nebo silnicích I. tříd, tam se se sněhem tak často setkávat nebude,“ dodává Pavel Procházka. A tak i na zimu můžete zůstat na nízkoprofilových gumách – ty jsou zpravidla obouvány na větší litá kola.

Pokud tedy jezdíte po horších cestách, vyplatí se uvažovat o nákupu ocelového kola s nižším průměrem, zpravidla o jeden palec, na které pak nazujete gumu s vyšším profilem. Tím zvýšíte komfort jízdy na zasněžených, hrbolatých cestách.

„Hlavní výhoda dvou sad disků s obutými pneumatikami je, že když napadne první sníh a pneuservisy praskají ve švech, majitel si může kola vyměnit sám třeba u garáže a potom si v průběhu sezóny nechá převážit letní sadu kol,“ uzavírá Pavel Procházka.

Zjednodušeně řečeno, druhá, ocelová kola se vyplatí v případech, když bydlíte pod horami, kde kvůli častějšímu výskytu sněhu lépe využijete pneumatiky s vyšším profilem. Pokud jezdíte jen po dobrých cestách nebo jezdíte méně, můžete klidně obout zimní gumy na litá kola. V případě, že jezdíte jen okolo deseti tisíc kilometrů ročně, a to především takzvaně kolem komína, můžete nechat zimní gumy na svém autě celoročně. Měnit byste je měli ideálně jednou za čtyři roky, tedy ve chvíli, kdy guma ztvrdne a ztratí své schopnosti za nízkých teplot.

autor: pek
Spustit audio