Brzdovku měňte jednou za dva roky

1. květen 2012

Rozjet auto umí každý, ale zabrzdit, to je leckdy umění. Nejde jen o odhad a předvídavost, ale také o stav brzd. Jednou z věcí, která je u moderních aut podceňována, je kontrola brzdové kapaliny. Starší řidiči ještě pamatují, jak na jaře a na podzim nechávali změřit bod varu a v průběhu roku pečlivě kontrolovali stav kapaliny v nádobce pod kapotou. Jenže to většina z nás už vůbec nezná.

Problémem brzdové kapaliny byla, je a vždy bude voda. „Brzdový systém je stále vystaven kontaktu s ovzduším, nikdy není stoprocentně těsný. Voda nebo vlhkost, která se dostává do brzdové kapaliny, ji degraduje,“ vysvětluje Jaroslav Černý z VŠCHT v Praze.

Voda v brzdové kapalině snižuje bod varu, což je při brzdění problém, protože při něm vzniká značné teplo. „Kvůli přítomnosti vody v brzdové kapalině vznikají v brzdovém systému páry. Ty jsou však problematické, protože je lze lehce stlačit a tím klesá účinnost brzd. Brzdová soustava je hydraulická a síla vyvinutá na pedál brzdy se přes kapalinu přenáší na brzdy, ovšem když jsou tam páry, stlačují se ony a ne brzdová kapalina, a síla se proto nepřenáší na brzdy.“

U nových aut je kontrola brzdové kapaliny bez problémů. Často ani nevíme, že nám byla v rámci pravidelné prohlídky vyměněna. Problém však nastává ve chvíli, kdy se s autem tolik nenajezdí a interval například deset nebo patnáct tisíc najetých kilometrů vystačí třeba na pět let. Kontrola brzdovky je totiž dána časem, a ne kilometry.

„Časově to vychází maximálně na tři roky, po uplynutí této doby by se měla vyměnit. Záleží také na typu automobilu. Tomu, kdo si není jistý, kdy má ve svém voze kapalinu vyměnit, doporučuji interval dvou let,“ uzavírá Černý.

Lépe totiž zaplatit pár set korun za novou brzdovou kapalinu než pár let života za to, že někde nedobrzdíte nebo někoho srazíte.

autor: pgj
Spustit audio