Jak se chránit proti zimě

12. září 2007

Všimli jste si, že na silnicích ubylo motorkářů? Důvodem je samozřejmě počasí, které vyznavače jedné stopy asi trochu překvapilo. Teploty těsně nad deset stupňů, do toho vytrvalý drobný deštík, v takovém počasí vyrazí na motorce do ulic snad jen naše motohlídka zelené vlny. Stačí se však jen správně obléknout, abyste byli i v takovém počasí na motorce jako v peřince.

Dávno pryč jsou doby, kdy si naši dědové vycpávali kožené kabáty novinami, než vyjeli na jawě 250 do sychravého počasí. Řešení to bylo účinné, nicméně poněkud nepraktické. Doba postoupila a dnes si motorkář v chladném počasí nejčastěji obléká tzv. termoprádlo.

"Termo prádlo je něco, jako když naši dědové nosili jégrovky. Kupuje se buďto triko s krátkým nebo s dlouhým rukávem a dlouhé kalhoty či jenom trenýrky, nebo se kupují i komplety. Stejně jako máte jednodílnou kombinézu, tak je i jednodílné termoprádlo," popisuje Pavel Škrampal z Bikers Crownu.

Termoprádlo je nejčastěji vyrobeno ze směsi polypropylenu a bavlny. Svými tepelně izolačními vlastnostmi nahradí i několik vrstev oblečení.

"Znám lidi, kteří si pod kombinézy cpou plno tepláků a mikin. Když se pak spolu bavíme, říkají: "Já jsem tu zatáčku nemohl projet, protože jsem se z toho nemohl dostat". Kombinézu nebo i bundu si kupujete na tělo, nekupujete si jí proto, abyste si pod ní brali dva svetry. Na motorce se potřebujete pohybovat. A proto to termoprádlo je. Hřeje, dá se použít třeba i v zimě na lyže a na snowboard, nebo na kolo. Prostě úplně špičková věc."

Termoprádlo se nosí přímo na těle, musí mít styk s pokožkou, jinak se jeho účinnost výrazně snižuje. Termoprádlem se můžete obalit v podstatě od hlavy k patě, v prodeji jsou i kukly a ponožky, dokonce i vložky do rukavic. Tak to bychom měli zimu, ještě se ale musíme vypořádat s deštěm. Tady to bude trochu složitější. Podle Pavla Škrampala totiž nakonec promoknou i bundy s membránou. Dobré je proto impregnovat.

"Každý materiál promokne, dokonce i igelitový pytlík. I když si koupíte nepromokavou pláštěnku, stejně po nějaké době promokne. Vždycky je na ní totiž nějaké místo, kde se šije nebo spojuje, nějaký zip, a to po čase povolí. Je lepší mít bundy naimpregnované, protože se v nich nedrží vlhkost. Stéká vám v kapičkách po povrchu a materiál se nenacucá. Pořád je to ale jenom oddálení toho promoknutí."

Kdo chce být úplně v suchu, volí pláštěnku. Je to nejčastěji kombinéza a obléká se přes oblečení.

"Buď jsou vyloženě průhledné igelitové, jaké známe z Moto GP, a nebo je šusťáková pláštěnka. Je to ale zase jenom pláštěnka, kam vám třeba někde u krku zateče. Slouží na dojetí, ne na to, abyste v ní jezdili celý den. Je dobré mít pláštěnku stále s sebou. Vejde se většinou někam pod sedlo nebo do baťůzku. Pořizovací cena je poměrně vysoká, ale když jedete třeba nějaké Alpy, tak se to určitě vyplatí," říká Škrampal.

Pláštěnku pořídíte od tisícovky. Komplet termoprádla, tedy tričko a kalhoty , koupíte zhruba za stejnou cenu, tedy za tisíc korun. Na zimu jsme tedy připraveni, pokud bude stejná jako minulý rok, snad ani nemá cenu motorku zazimovávat. Zatím to tak ale nevypadá.

autor: bob
Spustit audio