Desatero „bezpečného motorkáře“

21. červenec 2010

Červenec patří podle statistik nehodovosti k těm nejkritičtějším měsícům, zejména pokud jde o motorkáře. Jen od počátku letošních prázdnin jich zemřelo na našich silnicích na třicet. Důvodů je víc. Kromě toho, že o prázdninách na silnicích jezdí víc motorek, řídí je tací, kteří přeceňují své síly, nemají dostatečné zkušenosti a podceňují bezpečnostní prvky. I kvůli horku je pak z pohodlnosti klidně nechají doma. Jenže to je může stát i život.

Vyrazit si na motorce v kraťasech, tílku a nazouvacích sandálech může jen ten, kdo nikdy neviděl, jak pád spoře oblečeného motorkáře vypadá. Oblečení však není jedinou záležitostí, kterou motorkáři pravidelně podceňují.

„Důležitou věcí je kontrola pneumatik, protože je to jediný styčný bod s vozovkou. Motorkáři často jezdí na podhuštěných pneumatikách a motorky se pak chovají nestabilně - takzvaně na silnici plavou,“ říká Míra Lisý, kaskadér i instruktor bezpečné jízdy na motorce.

Kromě správného tlaku musí mít gumy vaší motorky i správnou teplotu. Proto je třeba je před jízdou zahřát. „Nejlepší je projet pomyslný slalom mezi kužely, kdy se motorka naklání na obě strany. Díky tomu se zahřejí i boky pneumatik.“

Na většině strojů se dá regulovat i odpružení zadní vidlice, což je důležité zejména v případě, že nejedete na výlet sami. „Pojedete-li ve dvou, je nutné přitvrdit tlumiče, aby motorka nebyla měkká a nehoupala se.“

Tím jsme si pomohli řekněme k pasivní bezpečnosti na cestách - máme správně nahuštěné a ohřáté pneumatiky, teď si ještě zopakujme motorkářské doktríny. První říká, že na páčkách brzdy a spojky máme neustále v pohotovosti dva prsty. „To je pro případ náhlé nebezpečné situace. Pokud byste páčky začali v kritickém okamžiku hledat, mohla by vás ztracená vteřina stát i život. Na motorce mám proto vždy připravené prsty na páčkách a jsem připraven na kritickou situaci.“

Míra Lisý, držitel jedenácti českých mistrovských titulů v triálu, má pro nás i další doporučení. Jde o výhled. Ten by měl být za všech okolností stoprocentní - proto by s sebou měl motorkář vozit toaletní papír. „Když máte znečištěné hledí přilby od mušek, je třeba ho dobře očistit. Osvědčený je starý dobrý postup - navlhčený toaletní papír. Pokud ho na chvíli přiložíte na hledí přilby, mušky se namočí a jdou lehce setřít.“

V některém z dalších příspěvků v rubrice V jedné stopě si necháme vysvětlit správný postup při panickém brzdění.

autor: pek
Spustit audio