Pozor na helmy bez české homologace

11. srpen 2010

Když někdo nabourá s autem, které má propadlou technickou, pojišťovna mu bude dělat potíže s náhradou způsobené škody. Důvodem je jednoduše to, že auto v tu chvíli prostě nebylo schváleno pro provoz na silnici. Něco podobného hrozí i motorářům, kteří si koupí neschválenou helmu.

Motorky nikdy nebyly a ani nemohou být zábavou nemajetných. Pomiňme, že samotný stroj a jeho provoz něco stojí, a připomeňme, že kvalitní výbava na motorku vyjde zhruba na 40 tisíc korun. Motorkáři si sice většinou uvědomují, že kupovat nekvalitní oblečení se nevyplácí, což ale zároveň neznamená, že by nehledali možnosti, jak ušetřit.

„Problém, který se v současné době objevuje častěji, jsou americké helmy na českém trhu,“ které jsou podle Martina Šmauze z Y-shopu - firmy zastupující výrobce přileb značky Arai pro český trh - levnější. Důvod je jednoduchý: „Tyto helmy bohužel nemají homologaci platnou pro Evropskou unii.“

Helma bez evropské homologace se od té americké podle našich zjištění nijak neliší - tedy až na onen štítek ze zkušebny. Nicméně kolem něj se vlastně všechno točí.

Helmy pro evropský trh jsou homologovány pod značkou EC 22-05. Homologace pro americký trh nese označení SNEL. Tyto homologace bohužel nejsou platné pro evropský trh, takže pokud tuto helmu používáte při jízdě na běžných silnicích a stane se nehoda, může dojít k tomu, že pojišťovna bude po majiteli, v případě jeho pobytu v nemocnici, vymáhat částku za úhradu léčení, protože používal nehomologovanou helmu pro evropský trh.“

Pokud tedy patříte k prozíravým motorářům, kteří čekají na posezónní výprodeje, aby nakoupili výhodně, vězte, že helmy schválené pro naše silnice musí mít označení EC 22-05. Ptáte se, jak je možné, že se helmy bez tohoto označení vůbec objevují na trhu? Je to problém samotného dovozu, kdy jsou tyto helmy dováženy do České republiky americkými obchodníky. Ovšem je to i problém neznalosti zákazníků,“ dodává Martin Šmauz.

Na korektnost trhu dohlíží Česká obchodní inspekce, jenže z jejího pohledu nejde o žádný dramatický problém. Podle neoficiálních vyjádření ani inspektoři pojišťoven nekontrolují zničené helmy, zda mají patřičnou homologaci, takže by se mohlo zdát, že ti, kteří koupí zhruba o pětinu levnější helmu bez homologace, jsou na koni. Teď asi skutečně ano, jenže co když se to za týden změní a pojišťovny homologace začne zajímat? A jak to bude v zahraničí? Proto si raději zapamatujete, že helma pro provoz na evropských silnicích musí mít homologaci EC 22-05.

autor: pek
Spustit audio