Honda PCX - motorka, která po třech sekundách ztichne

25. srpen 2010

Stále víc lidí bere motorku jako pouhé přepravovadlo, kde hraje prim nízká pořizovací cena - je to vidět na vysokých objemech prodejů malých skútrů z Číny. Teď však přichází Honda PCX. Kromě toho, že je levná a hezká, vypíná na křižovatkách motor, aby ušetřila palivo i životní prostředí.

Start-stop systémy známe ze světa aut. V jedné stopě má však Honda prvenství, protože žádnému jinému výrobci se motorka po třech vteřinách stání zatím nevypne a pak po otočení plynu zase bleskově naskočí. „Úspora paliva se pohybuje až kolem pěti procent,“ tvrdí Petr Hubáček z Hondy. Vychází přitom ze strategie firemní komunikace, která si vytkla nízké provozní náklady jako svůj základní motiv.

„Skútr PCX je velice jednoduchý, praktický a elegantní dopravní prostředek. Jedná se o skútr kategorie 125 ccm o výkonu 8,3 kilowattu. Hodí se jak na každodenní dojíždění do práce, tak na eventuelní vyjížďku ve dvou lidech. Jeho velkou předností jsou minimální provozní náklady a velice atraktivní pořizovací cena.“

Skoro se vším se dá souhlasit i po týdenním uživatelském testu motorky. Nejprve cena. Je opravdu velmi zajímavá. PCX má velkou kapotáž jako luxusní velké skútry a stojí 58 tisíc korun. X-max od Yamahy ze stejné kategorie vyjde skoro na dvojnásobek a Burgman 125 od Suzuki je v prodeji za 100 tisíc korun. Nelze se divit, že po PCX je aktuálně velká poptávka. „Mezi našimi skútry a motocykly je to v současné době prodejní bestseller.“

To však neznamená, že jde o skútr, který vyhoví všem a ve všech situacích. Pokud jste například narostli nad 175 cm, a zároveň chcete jezdit i na mimoměstské vyjížďky, bude vám vadit nízký čelní štítek. Jednak na vás fouká a ještě horší to bude, až začne pršet. Při delších cestách budou vyšší postavy také hůř hledat vhodnou jezdeckou pozici - chtělo by to buď o pár čísel víc místa na nohy, nebo předěl sedla o něco výš.

Honda PCX

Spotřeba se v testu pohybovala kolem 2,5 litru, což zhruba odpovídá údajům výrobce. Ještě se podrobně zaměříme na onen unikátní systém, který na křižovatkách vypíná motor.

„Po krátkém pootočení plynové rukojeti skútr automaticky nastartuje motor a rozjede se plynule vpřed. Systém lze také vypnout.“

Jak jsme si v testu ověřili, žádné zpoždění, kterého se někteří znalci městského provozu obávali, nenastává. Skútr vždy naskočil skutečně okamžitě. Spíš nás zajímalo, jestli se časté starty nemohou nějak negativně projevit na životnosti agregátu. Honda se dušuje, že ne. „Na životnost by to nemělo mít vliv,“ dodává Petr Hubáček.

Obecně se dá říct, že se nám systém start-stop osvědčil a velmi líbil. Ovšem z jiného důvodu, než který propaguje výrobce. Snížení spotřeby o pět procent u stroje se spotřebou přes dva litry nemá v reálu příliš velký význam. Mnohem zajímavější je, že skútr při stání neprodukuje žádné emise, ani spaliny, ani – a to především – hluk. Kdyby všechna motorová vozidla při stání delším než tři vteřiny ztichla, žilo by se ve městech jistě o něco lépe.

Za PCX má tedy Honda od Motožurnálu velký palec nahoru.

autor: pek
Spustit audio