Jaký byl letošní rok v českém baletu? Nejlepší je Chvění a Falling Angels

28. prosinec 2016

Většina českých krajských měst má svůj baletní soubor. Podle hodnocení tanečních kritiků se mezi nimi i letos objevily výrazné tituly a odvážné choreografické počiny. Dobře si podle odborníků stojí ostravský baletní soubor, a co do dramaturgie převyšují brněnské tituly ty pražské.

Která díla rezonovala českým baletním světem v roce 2016 nejvíce, který taneční soubor obstál nejlépe a jak se dnes daří tanečníkům v České republice? Nad těmito a dalšími otázkami se v rozhovoru zamýšlel taneční publicista Roman Vašek: „Pokud budeme mluvit o progresivní dramaturgii, tak bych vyzdvihl ostravský balet, kde jsou podmínky pro práci poměrně složité, a přesto se daří uvádět velice zajímavý repertoár. Z premiér bych uvedl program Dva světy / jeden svět, sestavený z děl Jiřího Kyliána, Ohada Naharina a Itzika Galiliho. Ale i předchozí premiéry, například Chaplin Maria Schrödera.

Petr Zuska, Chvění (Národní divadlo Brno)Po mém soudu je to jeho nejlepší celovečerní práce, kterou jsem zatím viděl. Zvláštní případ je liberecký balet, kde je soubor velice malý, poměrně nevyrovnaný, a právě s těmito handicapy, nebo vlastně devizami, umí tamní šéfka pracovat, protože se vydala cestou tanečního divadla, kde využívá individualit souboru a vznikají mnohdy zvláštní, někdy povedené, jindy méně zdařilé inscenace.

V čem je tvorba v Ostravě komplikovanější?Je to dáno už velikostí souboru, který před několika lety prošel výrazným zeštíhlením. Dnes tam je soubor, počítáme-li na úvazky, tak má 28 a půl úvazku. Kupříkladu Národní divadlo v Praze má tuším 82 nebo 83 úvazků, čili rozdíl je propastný a pokud chtějí uvádět rozmanitý repertoár, tak v počtu necelých 30 členů je to už na hranicí možného. Mnohé inscenace vznikají s tím, že některé role jsou bez alternací. Když to srovnám se situací pražského uvedení Louskáčka, tak tam na některé role je dokonce 5 různých alternací.

03741641.jpeg

Pak jsou to samozřejmě podmínky ekonomické, přičemž balet Národního divadla Praha se dnes výrazně vzdaluje ostatním baletním souborům v republice. Ne že by to bylo špatně, on se vlastně přibližuje k situaci, v níž jsou podobné velké soubory ve Varšavě nebo v Budapešti. Ale problémem v malých souborech jsou především velice špatné platové podmínky.

03770770.jpeg

Nejpovedenější inscenace roku 2016?Pro mne to bylo brněnské Chvění Petra Zusky. Z těch dalších bych pochválil nastudování Falling Angels Jiřího Kyliána v Ostravě. Zaujala mě i kontroverzní inscenace Carmen v Plzni, kterou tam připravil Mário Radačovský. Bohužel, co se týká pražského Národního divadla, tam myslím, letošní rok nebyl tak povedený, jako bývají jiné.

Spustit audio