Bouře v Národním divadle moravskoslezském

1. prosinec 2016

V Ostravě budou k vidění hned dvě divadelní verze Shakespearovy Bouře. První nabízí Divadlo loutek a od 1. prosince můžete vidět v Divadle Antonína Dvořáka NDM. Skladatelem hudby této operní verze je Zdeněk Fibich.

Na ostravská jeviště se vrací opera na motivy poslední Shakespearovy romance po téměř 70 letech. Zkomponoval ji Zdeněk Fibich na libreto básníka Jaroslava Vrchlického, který s Fibichem spolupracoval třeba i na jeho cyklu melodramů Hippodamie. Opera Bouře patří v posledních letech k velmi zřídka uváděným titulům. Jak se na zkouškách dozvěděla redaktorka Kateřina Daňková, Národní divadlo moravskoslezské bude dokonce jediné na světě, které ji bude mít momentálně v repertoáru: „Já myslím, že vůbec Zdeňku Fibichovi hodně dlužíme, jako interpreti a divadelníci. Jeho hudba je velice málo hraná jak v koncertních, tak v divadelních sálech. Přitom jsem přesvědčen, že to byl výjimečný skladatel a ve své době byl velice populární a tvořivý člověk,“ říká dirigent Marek Šedivý.

Hudební nastudování Fibichovy zřejmě nejromantičtější opery kladlo překážky Národní divadlo moravskoslezské po Fibichově opeře sáhlo u příležitosti letošního shakespearovského roku. Tuzemské scény ale obecně Bouři nepřejí. Naposled se hrála v Praze před 47 lety. Možné důvody zmiňuje ředitel divadla a režisér Jiří Nekvasil: „Trochu byl problém v tom, že to dílo vlastně neexistovalo. Nedala se poslechnout kompletní nahrávka. Až před několika lety, díky Společnosti Beno Blachuta, která vykupuje starší rozhlasové nahrávky a vydává je na CD, tak bylo možné poslechnout si to dílo celé.

I když je Bouře málo uváděný titul, ostravští inscenátoři doufají, že se jim podaří přesvědčit diváky i jiné scény, že tento klenot pozdně romantické hudby na česká i evropská jeviště rozhodně patří.

Já sám jsem ho znal jen z klavírního výtahu a musím říct, že ta nahrávka mne velmi zaujala a řekl jsem si, že to je dílo, které stojí za uvedení na jevišti. To téma je evropské, protože libreto Jaroslava Vrchlického je zpracováním poslední Shakespearovy hry. A je tam mnoho motivů, které Vrchlický neutlumil, naopak.“

Nejpůvabnější pasáže opery patří Mirandě a FernandoviZásadní leitmotivy díla, vedle mileneckého vztahu Mirandy a Fernanda, zmiňuje dirigent Marek Šedivý: „On byl velký vyznavač tvorby Richarda Wagnera, což se v jeho hudbě značně projevuje. Takže se tam objevují motivy lásky, ale také motiv Prospera nebo Kalibana. To prochází celou operou a myslím, že i divák se v tom dobře orientuje.“

03754924.jpeg

Ústřední postavou Bouře je u Zdeňka Fibicha stejně jako u Williama Shakespeara Prospero, renesanční člověk, mág a obyvatel kouzelného ostrova, který vyvolal bouři, aby se pomstil svým nepřátelům. V Ostravě ale nežije na pustém ostrově. Je obklopen náčrty ze skicáře Leonarda da Vinciho, podobně renesančního muže.

Čtěte také: Na slovu, situaci a na herecké akci postavila Kateřina Dušková svůj Sen (noci svatojánské)David Matásek se na Nové scéně ND pokusí stvořit nového a lepšího člověka

autoři: Milena M. Marešová , Kateřina Daňková
Spustit audio