Central Park West – incenace 3D Company – recenze

30. prosinec 2011

Do Žižkovského divadla se můžete vypravit na novou inscenaci 3D Company, která v režii Martina Vokouna připravila inscenaci aktovky hry Woodyho Allena Central Park West.

Žižkovské divadlo kromě cimrmanovských kousků čas od času poskytuje prostor mladým souborům. Pravidelně se tu představují regionální divadla, nejčastěji se tu odehrávají pražské premiéry příbramského Divadla Antonína Dvořáka. A sem tam se objeví i nějaký dosud neobjevený soubor. Tím je nejnověji 3D Company, která v režii Martina Vokouna připravila rozvernou komedii o vážných věcech - aktovku Woodyho Allena Central Park West. Možná, že tato hříčka přitáhne do divadla filmové fanoušky Allenových filmů. Neboť Central Park West přivádí na scénu jeho typické hrdiny v čele s autorovým alter egem, introvertním spisovatelem, jehož depresivní mysl se rozdvojuje mezi prožíváním manželských krizí a nadšenou inspirací těmito mukami pro jeho tvorbu. Čtveřice hrdinů, resp. dvou manželských párů rozehrává na scéně svižnou šachovou partii, naplněnou typickými allenovskými zápletkami a hláškami. Na počátku hry se ocitáme v bytě psychoanalytičky Phyllis (Anna Fixová), která právě odhalila nevěru manžela Sama, a rozhodla se jí řešit společně se svou přítelkyní Carol (Diana Šoltýsová). V jejich zprvu opatrném, a později čím dál tím víc temperamentním hovoru se postupně odhalí, že její sokyní je vlastně právě ona kamarádka, která ve jménu nové lásky chce opustit svého manžela spisovatele Howarda. V typicky ženském měření sil nalézají herečky široký prostor pro komediální nadsázku, užívají si dvojlomnosti vážného a trapného.

Hra však nabírá obrátek teprve příchodem jejich mužských protějšků. Petr Stach rozehrává v neurotickém Howardovi, který až fatálně lpí na své rozmarné ženě, nejrůznější polohy od depresemi zkroušeného introverta, přes žadonícího manžílka, alkoholem rozvášněného mstitele až po pobaveného umělce, který se zaujetím zkoumá situace jako inspiraci pro své budoucí dílo. Michal Kern jako právník Sam je rozmarným playboyem, který ovládá umění užívat si života, je programově roztomilý a zároveň bezelstně bezohledný, takže se na něj prostě nikdo nedokáže dlouho zlobit. A to ani ve chvíli, kdy na scénu uvede svůj nejnovější objev - mladičkou Julii (Ivana Korolová), pacientku Phyllis, která sice na chvíli zauzlí ještě více zápletku - ale nakonec se všechny ty popletené vztahy rozmotají přesně v duchu Allenova humoru. Central Park West rozhodně není žádnou intelektuálštinou, ale příjemně pojatou zábavou, která má svůj půvab.