David Zambrano „vaří“ Ceviche spolu s VerTeDance. Hlavní ingrediencí jsou 4 ženy s příchutí citronu

23. listopad 2015

Novou premiéru s názvem Ceviche uvedl v rámci Noci divadel taneční soubor VerTeDance. Představení vzniklo ve spolupráci se známým tanečníkem a improvizátorem venezuelského původu Davidem Zambranem. O hudební doprovod se postarala skupina Zrní.

Na začátku všeho byl workshop pro deset tanečníků. Na představení Ceviche se podílely čtyři tanečnice Tereza Ondrová, Martina Hajdyla Lacová, Bára Látalová a Lucia Kašiarová. Základem je absolutní improvizace všech složek - taneční, hudební i světelné. Název Ceviche odkazuje k latinskoamerickému pokrmu z ryb, kde se ingredience, chutě a vůně kombinují podle fantazie šéfkuchaře.

„Ze začátku jsem je oslovoval holky,“ odpovídá autor na otázku, jak se mu pracovalo s osobnostmi čtyř tanečnic. „Ale brzy jsem si uvědomil, že jsou to skutečně ženy. Mají velmi odlišné taneční zkušenosti a dokážou je nesmírně bohatě využívat. Líbí se mi taky, jak na sebe navzájem reagují, je mezi nimi velmi harmonický vztah. Z tohoto hlediska se mi s nimi pracuje velmi dobře, ale na druhou stranu je občas náročné jim dávat pokyny, protože často režírují samy sebe, jednoduše přebírají roli režiséra. Ale myslím, že nakonec se nám podařilo najít společnou řeč.“

03517404.jpeg

Pracujete vždy formou improvizace. Máte nějaký výchozí bod? Nějaké téma, od kterého se odrazíte?Rád pracuji tím způsobem, že někam přijedu, prohlédnu si prostředí, kde představení bude vznikat, a zjistím, jaké prvky budu mít k dispozici. Tady jsem začal nejdřív workshopem pro deset tanečníků, proto jsem si hrál s číslovkou deset. Z toho vznikla struktura založená na deseti prvcích. Vychází z času, tance a hudby. Jde tu o odměřování času, o pohyb a zvuk. Tanečnice musejí přesně vědět, co znamená tančit tři minuty, pět nebo jen jednu minutu.

Je o vás známo, že pracujete s různými speciálními technikami. Využil jste je i v tomto představení?Vnesl jsem do něho malou část kompozice Passing Through, protože jde o společenský tanec. Využil jsem hlavně ten aspekt, kdy někoho vedete anebo se někým necháte vést. To si tanečnice spontánně zkoušejí na živou hudbu a zaujímá to poměrně dlouhý úsek představení. Ale základem je především improvizace. Šlo mi o to, aby se naučily zacházet s tím, co už v sobě mají.

03517411.jpeg

Jak jste pracoval s hudebníky? Měli od vás nějaké instrukce, nebo improvizovali stejně jako tanečnice?Měli ode mě úplně stejné pokyny, například že musejí improvizovat po dobu tří minut. Totéž dělají i tanečnice. Společným jmenovatelem je čas. To je jejich jediné spojení. Předem ale nevědí, jaká hudba se bude hrát, a muzikanti zase nevědí, jak budou tanečnice tančit, jaké pohyby budou sledovat.

Spustit audio