Finálová diskuse kandidátů na šéfa činohry ND v Mozaice

19. prosinec 2014

Který z oslovených kandidátů se stane novým uměleckým šéfem činohry pražského Národního divadla? Dramatik a režisér David Drábek nebo režiséři Ivan Krejčí či Daniel Špinar?

V sobotu 20. 12. v podvečer se ředitel Národního divadla Jan Burian po poradě s výběrovou komisí rozhodne, který z oslovených kandidátů se stane od nové sezóny šéfem činohry.

Všichni tři uchazeči o tento post přijali pozvání v pátek 19. 12. do speciálního vysílání Mozaiky. Přiblížili svůj pohled na činohru naší první scény a odhálili svou koncepci.

David Drábek vystudoval filmovou a divadelní vědu na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (1995) a potom nastoupil jako dramaturg do Moravského divadla v Olomouci (1996–2000). Jako režisér působil v Severomoravském divadle Šumperk, v Západočeském divadle v Chebu, v Divadle Petra Bezruče v Ostravě ad. V letech 2005–2007 působil jako režisér pražského Divadla Minor. Kořeny zapustil v Klicperově divadle v Hradci Králové: nejprve svou dosud nejuváděnější hrou Akvabely, nastudovanou v roce 2005 Vladimírem Morávkem, potom i vlastní režií Čapkovy hry R. U. R. (2005) a aktualizací Shakespearova Macbetha (2007). Do Klicperova divadla nastoupil Drábek jako umělecký šéf a režisér v roce 2009 autorským muzikálem Ještěři, z dalších inscenací zmiňme televizní country-show Beverlyho Rodrigueze (2010), po němž následovala parodie Sherlock Holmes: Vraždy vousatých žen (2010) a romantická komedie Jedlíci čokolády (2011). Do českého éteru posílá Drábkovy hry pravidelně také Český rozhlas: Švédský stůl v roce 2004, Vykřičené domyv roce 2007 (cena Prix Bohemia Radio 2008) a Koule v roce 2011.

02456853.jpeg

Ivan Krejčí absolvoval na pražské Divadelní fakultě AMU obor režie a v letech 1999–2001 byl uměleckým šéfem v Městském divadle v Karlových Varech. Od sezony 2005/2006 vede ostravský soubor Komorní scény Aréna, která v březnu 2014 obdržela v rámci Cen Alfréda Radoka cenu nejvyšší a byla vyhlášena Divadlem roku 2013. Od roku 2009 je Ivan Krejčí členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, od března 2014 je jejím předsedou. V operní oblasti debutoval v červnu 2013 v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě úspěšnou inscenací Donizettiho opery Anna Bolena a se stejným týmem (scénograf Milan David a kostýmní výtvarnice Marta Roszkopfová) ho v NDM čeká v červnu 2015 další operní inscenace, tentokrát Andrea Chénier Umberta Giordana.

03278007.jpeg

Daniel Špinar vystudoval nejprve herectví činoherního divadla na DAMU (1998–2004), kde absolvoval rolí Tima ve hře Marka Ravenhilla Polaroidy, za níž obdržel cenu Reflexu za nejlepší herecký výkon na studentském festivalu Zlomvaz. Poté pokračoval studiem režie činoherního divadla na téže škole (2003–2008), jež zakončil inscenací vlastní dramatizace Dostojevského Bratrů Karamazových v Divadle Disk. Hned po absolutoriu se stal na dvě sezóny kmenovým režisérem Divadla na Vinohradech, kde zinscenoval Vojcka Georga Büchnera (2009), za nějž obdržel cenu Alfréda Radoka a Cenu Josefa Balvína, a Schillerovu Marii Stuartovnu (2010). Od té doby spolupracoval s mnoha pražskými i mimopražskými divadly jako režisér na volné noze, a vytvořil zde na tři desítky titulů, např. pro Švandovo divadlo na Smíchově (Heda Gablerová, Hamlet), Divadlo Reduta Brno (Valmont, Anna Karenina, Kabaret Kafka – Cena Josefa Balvína), Divadlo F. X. Šaldy Liberec (Figarova svatba, Lakomec), Divadlo Petra Bezruče Ostrava (Britney goes to heaven, Táňa-Táňa, Můj romantický příběh), A studio Praha (Kauza Salome, Kauza Médeia, Kauza Maryša, Dresscode: Amis a Amil, Zakázané uvolnění), Klicperovo divadlo v Hradci Králové (Zimní pohádka, Maškaráda, Morgiana, Žebrácká opera), Městské divadlo Kladno (Portugálie, Racek, Miláček, Marie Antoinetta) a další. Od sezony 2014/2015 nastoupil do stálého angažmá Národního divadla jako kmenový režisér.

02267045.jpeg
autoři: Marie Reslová , Karel Kratochvíl
Spustit audio