Jak se banalitou a povrchností prodrat k Dokonalosti? Cestu vám ukáže „mystická telenovela pro studiové divadlo“

26. duben 2016

Na otázku, co je cílem moderního člověka, se pokouší odpovědět nová inscenace divadelní platformy dok.trin. Text s názvem Dokonalost napsal na objednávku režisérky inscenace Barbary originální dramatik S.d.Ch. Hra je groteskním komentářem chorobné lidské touhy po bezvadnosti. Premiéra se koná 26. dubna ve Studiu brněnského HaDivadla.

Dok.trin je nezávislá divadelní platforma, která experimentuje s realitou. Snaží o průzkum výrazových prvků a možností divadla zajímavým a nekonvenčním způsobem. Na repertoáru této platformy jsou například inscenace žánrově označené jako scénická esej nebo divadelní reportáž. Jejich nejnovější premiéra s názvem Dokonalost nese podtitul Mystická telenovela pro studiové divadlo, vysvětluje dramaturg Jakub Liška: „Začíná to jako běžná telenovela, kterou známe z televize, ale postupně se vše noří do minulosti a do jakéhosi příběhu, který je archetypální a který má obecnou platnost. Ukazuje se tak, že zdánlivě běžné situace a rodinné problémy skrývají jakousi hlubokou, až mytickou rovinu.“ Každá z postav příběhu touží po dokonalosti a v každém podání je tato představa trochu odlišná.

Jsme řízeni a určováni touhou po dokonalostiPodle režisérky Barbary Herz je téma dokonalosti fenoménem, který je pro dnešní dobu určující a zásadním způsobem ovlivňuje naše chování a myšlení: „Jsou to stále se zvyšující nároky na člověka, pokus udržet se neustále fit, zdráv, ve formě, neustále na sobě pracovat a zároveň být šťastný a mít volný čas, to vše je jako svěrák, který nás zbavuje sama sebe.“

03615851.jpeg

Hru napsal originální český dramatik S.d.Ch., speciálně pro platformu dok.trin. Autor se ve svých textech zbývá aktuálními fenomény a mýty a uvažuje nad pozicí člověka v současném světě. Jeho nejnovější dílo vychází právě z oné až chorobné touhy po dokonalosti. Autor podle dramaturga Jakuba Lišky navrstvil jednotlivé diskursy jako ukázky různých variant touhy po dokonalosti a způsobů, jak je možné se s negativním dopadem, který zapříčiňuje, vypořádávat: „Noříme se stále hlouběji k něčemu, co lze těžce vysvětlit jako větu, ale už je to možné vysvětlit jako příběh a mýtus.“

Jsou varianty dokonalosti opravdu nevyčerpatelné?Obecnou touhu po dokonalosti zobrazuje inscenace v konkrétních situacích domácnosti matky a dvou dcer. Tomu předchází krátké, od zbytku inscenace naprosto odlišné, intro, dodává režisérka Barbara Herz: „Tam vytváříme cosi jako jemné upozornění na to, že se skutečně tou dokonalostí zabýváme. Jedna věc je, že v té hře se objevuje silný příběh, ale v tom krátkém intru si hrajeme s autenticitou herečky, která se tam objeví, ale citujeme také postřehy filosofa a sociologa Gilla Lipovetského.“ Dalším tématem inscenace Dokonalost je například neschopnost sebepřijetí. Hra si ale také pohrává s motivem naprosté absence mužů v rodině matky a dvou dcer, upozorňuje režisérka.

autoři: Milena M. Marešová , Iveta Novotná
Spustit audio