Jak vznikla Kouzelná flétna? Objevili v Ypsilonce

16. leden 2015

Pražské Studio Ypsilon připravilo novou hudební komedii, která dostala název Sežeňte Mozarta! v úpravě a režii Jana Schmida. Text hry vychází z libreta Mozartovy Kouzelné flétny, ale zároveň odhaluje okolnosti vzniku této slavné opery, jejímž spoluautorem byl všestranně nadaný, dnes téměř zapomenutý Carl Ludwig Gieseck.

Představení do jisté míry navazuje na slavnou ypsilonskou inscenaci Mozart v Praze, která se dočkala více než dvou set repríz. Geniálního skladatele si tehdy zahrál Jan Jiráň a ve stejné roli ho uvidíme i v nové inscenaci. Další role ztvární Jiří Korn, barytonista Roman Janál, Jana Synková, Petr Vršek nebo Oldřich Navrátil. Hudbu k představení adaptoval a nastudoval Miroslav Kořínek. Premiéry jsou v neděli 18. ledna a v pondělí 19. ledna, vždy od půl osmé.

Rituální komedieHudební divadlo s výsostným objevem, jež souvisí se vznikem opery Kouzelná flétna. Jak to tenkrát bylo a kdo za vším stál, kdo nejspíš vyprovokoval W. A. Mozarta k napsání několika uměleckých hitů, jež zůstávají nezapomenutelné pro příští časy a jsou srovnatelné vždy s tím nejlepším? Tím záhadným mužem byla geniální osobnost, která do dnešní doby zůstala téměř zapomenuta. Tento fakt dá ráz i našemu představení. Z hlediska tématu a tohoto našeho výkladu je to inscenace aktuální, do dnešní doby jak dělaná!

03293964.jpeg

Tajemné okolí MozartaNápad zabývat se okolnostmi vzniku Kouzelné flétny vznikl před pětadvaceti lety, kdy Jan Schmid připravoval představení Mozart v Praze. Tehdy totiž objevil řadu informací, které nebyly veřejně známy. K tomu Jan Schmid říká: „Už tehdy jsem narazil na některé osobnosti nebo jména, která mi nic neříkala, ale s Mozartovým dílem byla evidentně spojená.“

Okolnosti, které se v proudu času „vytratí“ právě zaujaly Jana Schmida natolik, že jim věnoval další inscenaci. Jeho zájem vzbudily konotace, které souvisely se současností: „Tenkrát jsem si říkal, že by bylo dobré udělat takovou životopisnou věc o tom ´záhadném´panu Giseckovi.“

Právě Carl Ludwig Giseck vymyslel nejen zednářské téma Kouzelné flétny, ale i první obsazení. Libreto pak napsal spolu s Emanuelem Schikanederem. „On si vymyslel humanitní téma, které by některé z těch ideálů do společnosti vracelo. Podle zednářských principů chtěl oživit uchřádající síly a to se mu povedlo.“

03293965.jpeg

Kdo je kdoJako Mozart se představí Jan Jiráň, který si stejnou postavu v Ypsilonce zahrál už v roce 1991 v představení Mozart v Praze: „Tehdy jsem byl ve věku Mozarta, takže se to hrálo docela pohodlně. Dnes, po 25 letech to hrajeme trochu jinak…“ Do hry je zakomponována moderní hudba a interpreti spekulují s tím, jaká hudba by se geniálnímu skladateli líbila, kdyby se jí „dožil“.

O nadčasovosti inscenace hovoří i režisér Jan Schmid: „Tu inscenaci hrajeme jako by mimo čas, jako něco, co může teprve vznikat … prostě se dostáváme ještě k něčemu, o čem můžeme předpokládat, že za sto stopadesát let bude objeveno a my si řekneme, že to je na té úrovni jako tehdy ten Mozart.“

Spustit audio