Julie a Nataša jdou v Aréně vstříc vkusu mladších diváků

30. červen 2014

Ostravská Komorní scéna Aréna uzavřela sezónu hrou Neuvěřitelné příhody Julie a Nataši. Recenzi pro Mozaiku připravil Ladislav Vrchovský.

Současní ruští autoři German Grekov a Jurij Muravickij napsali hru Neuvěřitelné příhody Julie a Nataši, a jako mnozí před nimi v ní rozvinuli téma zpracované J. W. Goethem ve Faustovi či Michailem Bulgakovem v Mistrovi a Markétce. V jejich hře si dvě velmi mladé dívky zoufají, protože se jim nenaplňují jejich dívčí sny. A jsou schopny všeho, jen aby se naplňovaly. I kdy by šlo třeba o podpis smlouvy s ďáblem.

Hra se odehrává v současnosti, a slova „taková je doba" zazní v průběhu hry hned několikrát. Hru v režii Ivana Krejčího uvedla v poslední premiéře nynější sezóny Komorní scéna Aréna. Text přeložila Naděžda Krejčová, hudbu vybral Ivan Krejčí s hudební spoluprací Ondřeje Malého. Scénu a kostýmy vytvořil Ivan David, texty písní napsal dramaturg inscenace Tomáš Vůjtek.

Inscenace stojí na hercích

03155073.jpeg

Tak jak je kmenové publikum Komorní scény Aréna naučené, základem inscenace je opět tvořivá herecká práce představitelů všech jednajících postav. Julii hraje Zuzana Truplová jako drsnou hiphoperku, jejímž snem je stát se velkou hvězdou show byznysu. Herečka naplno využívá svých pěveckých a pohybových schopností, její Julie je plná sarkasmu a ironie, nicméně navzdory vší drsnosti zůstává stále velmi ženská.

Julijinu kamarádku Natašu hraje nová posila KSA Pavla Dostálová. Nataša v jejím podání je téměř dítětem, dívenkou trpící nešťastnou láskou k chlapci, který ji nechce. Jak již bylo řečeno, pro naplnění své vysněné lásky je Nataša stejně jako Julie rozhodnuta upsat duši ďáblu. Herečka střídá polohu naivní dívenky a dospívající ženy až s neuvěřitelnou lehkostí, a ukazuje přitom velký herecký potenciál svých interpretačních schopností.

Ďábelskou mefistofelskou postavu Metoděje Filipoviče Stroljarova hraje Michal Čapka. Dá se říci, že po několika menších rolích v tomto případě herec ověnčený prestižními cenami opět dostává velkou hereckou příležitost. A využívá jí. Čapkův Stroljarov jen ztělesněním pokušitele i nositele hrůzné budoucnosti všech, kteří jeho nabídce pomoci neodolají.

Vynikající hereckou kreaci předvádí Marek Cisovský v roli Vyšetřovatele. Jeho permanentně opilý policista je tu skutečným sluhou ďábla, vysmívající se všem, kteří věří v bezúhonnost policie. Postavu chlapce ztělesnil nový člen souboru Petr Panzerberger, který se po letech angažmá v Činoherním studiu Ústí nad Labem vrací do Ostravy, kde jako herec začínal.

Beatbox i projekce

Režisér Ivan Krejčí využívá v rámci režijně scénografické koncepce celého hracího prostoru Komorní scény Aréna, hraje se nejen na ploše jeviště, ale i na rampě nad ním, výraznou složkou inscenace je živá hudba beatboxového uskupení Jasani i projekce domu otřásajícího se metaforicky v základech, kterou připravili studenti Ateliéru intermediálních forem Fakulty umění OU.

Forma inscenace a zvolený inscenační jazyk využívají komediálního potenciálu předlohy, čímž se ještě více umocňuje výpověď celé inscenace. Představení vychází vstříc vkusu mladší části arénovského publika. Memento hry směřuje k varování před potlačováním vlastního svědomí a zatracováním vlastní duše. Ne nadarmo však sami autoři v textu kladou otázku, co je to lidská duše jako taková. Tato otázka je vzhledem k době a společnosti, ve které žijeme, zcela na místě.

autoři: Ladislav Vrchovský , Karel Kratochvíl
Spustit audio