Kolektivní práce Zapětdvanáct je „o komunikaci“

29. listopad 2016

Mladá generace divadelníků ze souboru 11:55 se pustila do nového autorského projektu, tentokrát bez režiséra. Inscenace s názvem Já v žádném případě netvrdím, že jsem bůh bude mít premiéru 29. listopadu v pražském uměleckém centru Jatka78.

Pětice herců, kteří přibližně před třemi lety absolvovali studium na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, se rozhodla, že tentokrát vytvoří výsostně autorskou inscenaci bez scénáře a bez režiséra, s původní hudbou, choreografií i dialogy. V inscenaci si budou doslova pohrávat s tématem „komunikace“. Jak? Vysvětluje Jan Čtvrtník: „Ta inscenace je o komunikaci. Jak o mezilidské komunikaci, tak mezi jevištěm a hledištěm nebo mezi tvůrci navzájem. Nejspecifičtější na tom je, že je to náš osobní vhled do tématu a na tvůrčí proces samotný.“

Soubor 11:55 se doposud představil pouze v inscenacích, které vznikaly ve spolupráci s výraznými českými divadelními režiséry, jako jsou Jiří Havelka, Petra Tejnorová nebo Jan Mikulášek. Tentokrát jsou si herci sami sobě i režiséry. Jan Čtvrtník, Pavlína Balner, Martin Dědoch, Petra Majerčíková a Johana Matoušková si chtějí prostřednictvím inscenace lépe formulovat a pochopit divadelní jazyk, kterým se společně vyjadřují.

Inscenace má být podle pětice tvůrců a herců bizarní studií sociální komunikace na jevišti i mimo něj. Jejich cílem je zjistit, co už je vnímáno jako hra a co už jako realita. Tím poodhalí způsob, jak poznat, zda si rozumíme, či nerozumíme. Cesta k tomu vede přes nadsázku a humor, říká Martin Dědoch: „Náš humor je hodně specifický, a od toho se odráží i naše komunikace. Umíme si dělat legraci sami ze sebe, třeba něco předvést, a pak si to i sami ´shodit´.“

Na začátku je čistý papír, který členové souboru společně popisujíVšichni zúčastnění herci musí participovat na režijní práci. Jsou tak nuceni uvádět v pohyb svou vlastní kreativitu, což nikomu z nich není cizí, pokračuje Pavlína Balner: „Herectví se snažíme dělat hodně civilní, přičemž vycházíme i z toho, jak jsme fungovali na DAMU, když nás vedl Jiří Havelka ke způsobu improvizace. Takže jsme schopni společně na jevišti vystupovat jako kompaktní celek a společně improvizovat.“

Na začátku zkoušení nebyl napsaný scénář. Pětice herců se odrazila pouze od zadaného tématu komunikace, popisuje postup přípravy inscenace Petra Majerčíková: „Scénář daný není, čímž se i naše tvorba specifikuje. Řekneme si téma, na které chceme něco dělat, které nás zajímá a přinášíme materiál sami.“

Důležitou součástí inscenace je i původní hudba, kterou vytvořil jeden z herců, Jan Čtvrtník. Ta doplní jednotlivé choreografické výstupy. Herci neomezí svůj pohyb pouze na podlahu jeviště, ale k jeho dynamizaci poslouží i jednoduchá kovová konstrukce. Na přípravě inscenace se podílela i dramaturgyně Jana Macíčková a scénograf Jan Brejcha.

Spustit audio