Láska a informace na Nové scéně ND je sedmidílný seriál k poctě žánru mysteriózní detektivky

5. únor 2016

Jako studie vzájemného vlivu působí 49 mikrosituací tvořích hru Láska a informace přední britské autorky Caryl Churchillové. Režisérka Petra Tejnorová inscenaci na jevišti Nové scény Národního divadla v Praze pojala jako pátrání po stále unikající pravdě. Vzdává tak hold žánru mysteriózní detektivky.

Text Caryl Churchillové, bez děje i přesně daných úloh, dává inscenátorům velkou tvůrčí svobodu. Režisérka Petra Tejnorová s dramaturgem Janem Tošovským této možnosti plně využili a z jednotlivých střípků vytvořili příběh s detektivní zápletkou. V inscenaci se vedle Lucie Polišenské a Davida Matáska představí taky Pavla Beretová, Tereza Vilišová nebo Saša Rašilov. Premiéra je 5. února, první repríza bude o týden později, v pátek 12. února.

Záběry z nalezené kamery postupně oživují situaceRežisérka Petra Tejnorová se dlouhodobě zabývá propojováním divadla s různými audiovizuálními technikami. V případě inscenace Láska a informace pracuje s principem found-footage, tedy nalezeného filmového materiálu. Tato metoda je známá například ze slavného filmu Záhada Blear Witch. Dramaturg Jan Tošovský k tomu dodává: „Nalezená kamera obsahuje nějaké záběry a pomocí toho, že se postupně skrze ty záběry dostáváme k nějakým skutečnostem, oživují se před námi situace, které s těmi záběry souvisí. A tím se noříme do toho spletitého příběhu vztahů a informací, lásek a nelásek.“

Je lepší něco vědět nebo nevědět?Každá z postav má buď víc lásky, nebo víc informací a každá s nimi nakládá po svém. Lucie Polišenská hraje zapálenou vědkyni, takzvaný bílý plášť, naopak postava, kterou hraje David Matásek, kvůli ztrátě paměti o informace přichází. Z jednotlivých situací si každý divák poskládá svůj vlastní příběh. Jasný a jednoznačný výklad inscenátoři totiž nenabízejí: „Věříme, že divák, jakožto čtenář, si bude hledat svoji cestu. To znamená, že doufáme v to, že co jednotlivý divák, to bude jiné čtení těch situací i té celé detektivky,“ říká Jan Tošovský.

Spustit audio