Letní Letná v plném proudu. Ctibor Turba se na pláň vrací po 40 letech, TeTy ukazují Husí krky poprvé

25. srpen 2015

Na pražském festivalu nového cirkusu Letní Letná Ctibor Turba představuje některé ze svých nejvýznamnějších divadelních a filmových děl. Významný český mim, režisér a pedagog připravil pro festivalové publikum filmové záznamy některých svých divadelních i pedagogických projektů z Čech a ze zahraničí.

V rámci šesti večerů publikum uvidí, jaké podoby může nabývat cirkus v divadelním tvaru„Já jsem nepotřeboval stan jako deštník nad hlavou, já jsem chtěl, aby ten stan byl naturalistickou dekorací k tématu klauni, svět klaunů, charakter klauna, filozofie klaunství,“ vzpomíná Ctibor Turba na rok 1974, inscenaci Klaunerie a divadelně-cirkusové šapitó svého souboru Cirkus Alfred. Tehdy šapitó postavil na Letenských pláních. Letos se na Letnou vrací, aby připomenul něco málo ze své dlouholeté a významné divadelní tvorby.

I když sám za sebe tvrdí, že nový cirkus nikdy nedělal, základy novocirkusové estetiky v Čechách položil. V Cirkusu Alfred, v souboru Alfred a spol., v Divadle Alfred ve dvoře, na katedře nonverbálního divadla na HAMU, později v ateliérů klaunů na brněnské JAMU nebo ve Studiu Kaple v Nečtinách. V roce 1986 stál dokonce u zrodu národní cirkusové školy ve francouzském Châlon-en-Champagne.

Ctibor Turba učil klauny i na švýcarské Scuola Teatro DimitriNěkteří absolventi se pak přidali k souboru Teatro Dimitri, se kterými Ctibor Turba připravil inscenaci Klaunské pantomimy. Záznam představení uvede na Letní Letné 26. srpna. O den později naváže projekcí kompletního záznamu jedné z jeho nejslavnějších inscenací Deklaunizace z roku 1986. Součástí promítání budou i záznamy legendárních představení Giro di vita nebo ukázky z představení Archa bláznů, Hanging man nebo dokonce Klaunerie z roku 1974.

03457236.png

Český ženský soubor Cirkus TeTy vystoupí 25. srpna na pražském festivalu Letní Letná v představení své nejnovější inscenace Husí krky. K režii soubor přizval českého mima Radima Vizváryho.

Kateřina Klusáková a Pavla Rožníčková už pět let společně hledají způsob, jak smysluplně do své akrobatické praxe zapojit i fyzické divadlo. Pro svou novou inscenaci Husí krky proto oslovili odborníka nejpovolanějšího, zkušeného performera Radima Vizváryho, který jim pomohl najít způsob, jak osobní vzpomínky a zážitky převtělit do fyzického divadelního výrazu ve spojení s náročnou akrobacií na vertikálním a prověšeném lanu. O inscenaci mluvila Kateřina Klusáková: „Ze začátku pojednávalo představení asi o postavení člověka proti sama sobě a ve společnosti a proti svým strachům, historii i své hlavě.“

03457238.jpeg

Inscenace Husí krky má charakter performanceObě akrobatky se po spolupráci s režisérem Radimem Vizvárym na jevišti cítí mnohem jistěji a nebojí se ponořit do osobních témat, která se týkají ženského přátelství, vzhledu, vystupování ve společnosti, milostných vztahů, pracovního nasazení i mateřství. Do akrobacie ve vzduchu a fyzického divadla se promítají charaktery hlavních postav, které vycházejí z povahy obou protagonistek, přiznává jedna z nich, Pavla Rožníčková: „V podstatě jsme to opravdu my dvě, které si stoupneme na podium a odhalíme se. Samozřejmě nevyprávíme konkrétní zážitky, ale myslím, že to s diváky rezonuje, naráží na jejich pocity a prožitky.“

Spustit audio