Muzikál Mary Poppins v Městském divadle Brno – recenze

7. prosinec 2010

Městskému divadlu v Brně se podařil další husarský kousek. Teprve jako šesté divadlo na světě uvedlo muzikál Mary Poppins, který vznikl podle knih anglické spisovatelky Pamely Traversové a pětioscarového filmu Walta Disneyho.

Pokud neznáte knižní předlohu ani americký film, dovolte malé vysvětlení. Mary Poppins není jen oblíbená značka agentur na hlídání dětí, ale především jméno hlavní hrdinky příběhu, který se odehrává v Londýně na konci 19. století v domě manželů Banksových. Mary je originální vychovatelka, která se zjevuje na přání malých dětí, na něž přísní rodiče nemají čas. Vedle toho, že umí čarovat a přátelí se s veselým kominíkem Bertem, vnese do domu hravost, svobodu a fantazii, až nakonec doslova promění i samotné rodiče.

Právě na toto téma vsadil režisér brněnské inscenace Petr Gazdík, podle jehož slov jde především o příběh „sociální terapie dysfunkční rodiny". Mary Poppinsová působí na Banksovy pozvolna a rafinovaně, ale také pádně a účelně. Když v závěrečné efektní scéně doslova vzlétne nad hlavy diváků a loučí se s obyvateli domu v Třešňové ulici, loučí se také s novou rodinou, která znovu našla smysl své existence.

Jakkoli Gazdíkův inscenační tým deklaroval, že mu jde hlavně o příběh, nikoliv o zábavnou show, efektní scény tu pochopitelně nemohou chybět, už vzhledem k tomu, že regule britské produkce jsou tradičně velmi přísné. Takže hlavní hrdinové skutečně létají nad jevištěm i hledištěm, procházejí se po střechách, ale kouzlí se i přímo mezi divadelními dekoracemi a scéna Petra Hlouška využívá originálního designu londýnské inscenace. To vše je úchvatné a oslnivé, leč zásadní přínos k úspěchu inscenace vidím ještě v něčem jiném: totiž v plném nasazení všech aktérů na jevišti. Jistě, některé repliky dětských herců možná nebudou při všech reprízách bezchybné, leč po stránce pěvecké i taneční jsme svědky brilantní podívané.

V titulní roli alternují Alena Antalová, Radka Coufalová a Johana Gazdíková. Viděl jsem představení s Johanou Gazdíkovou, která figuru asertivní čarovné chůvy postavila na zajímavém protikladu výchovné důslednosti a přátelské laskavosti. Jejího kamaráda Berta představuje Denny Ratajský v alternaci s Dušanem Vitázkem. Jde o divadelně vděčnou figuru veselého průvodce, jenž si rychle získá naše sympatie. Denny Ratajský hraje Berta s velkým zaujetím, navíc je to v podání tohoto nositele prestižních ocenění ve stepu figura vybavená taneční energií i ladným pohybem. Ratajský se na inscenaci podílel také jako choreograf stepových variací, jichž mimochodem není zrovna málo. Diváci znalí londýnské inscenace pak musí ocenit zvláště choreografii efektního čísla „Superkalifradžilistikexpijalidózní", v němž hrdinka se sborem dovádí hrátky s nejdelším slovem na světě k pohybové i pěvecké virtuozitě.

Brněnská Mary Poppins zkrátka splnila svůj úkol. Vtrhla na jeviště s razancí světového muzikálu, v němž nic není ponecháno náhodě. Pokladny hlásí vyprodáno a diváci při potlesku stojí.

Disney and Cameron Mackintosh podle knih Pamely Lyndon Traversové a filmu Walta Disneyho: Mary Poppins. Městské divadlo v Brně, Hudební scéna, premiéra 20. listopadu 2010