Na Hradě zažijete bujaré veselí i existenciální tíseň. Obzvlášť, když nastane Večer tříkrálový

28. červen 2016

Nejvyšší purkrabství Pražského hradu se 28. června promění v mořské pobřeží. Stane se dějištěm Večera tříkrálového, komedie o nejrozmanitějších podobách lásky, o záměnách, omylech i hledání smyslu života. Premiéra inscenace v režii Jany Kališové se koná v rámci Letních shakespearovských slavností. V hlavních rolích uvidíte Moniku Timkovou, Tomáše Měcháčka, Marii Doležalovou nebo Petra Stacha. Hudbu k inscenaci složil Daniel Šubrt a hrát se bude během představení i naživo.

Večer tříkrálový je jednou z oblíbených Shakespearových komedií režisérky Jany Kališové. Přitahuje ji na ní zejména kombinace humorných a tragických tónů: „Ta směs bujarého veselí, nesmyslných hrátek a zároveň existenciální úzkosti ze života, téma, které tam vnese šašek Feste, i to, jak těžké je najít blízkou duši, a potom poezie, která je v Shakespearových verších vždy, ale tady mi připadá obzvlášť sladká.“

Scéna připomíná loď s kulatými okénky kajut po stranách S mořskými atributy se setkáváme i u klavíru s akváriem a v dalších detailech: „Měla jsem štěstí na scénografa, kterému jsem řekla, že bych byla ráda, abychom na tom kamenném nádvoří udělali atmosféru mořského břehu a on přišel s řešením, které myslím to moře evokuje a samozřejmě ho máme ve zvuku a v hudbě.“

Jana Kališová pracuje s překladem Martina Hilského Představitelé hlavních rolí mají zkušenosti hlavně s filmem. Sžít se s poetickým Shakespearovým jazykem pro ně nebylo vždy jednoduché, potvrzuje představitelka hraběnky Olivie Marie Doležalová: „Je to pro mě hodně těžké, protože to je strukturovaný text, který je nádherný, hluboký, ale je pro mne jako herečku hodně těžké to interpretovat, protože najednou musíme Shakespearovi dát naprosto civilní emoce a běžné věci, které prožívá třeba obyčejná zamilovaná žena. Vložit je do těch básnických, poetických slov je pro mne nejtěžší, abychom nehráli mrtvou poezii.“ Tomáš Měcháček, který hraje hraběte Orsina, jako největší potíž vnímá rozpor mezi komediálností textu a vážným pojetím své postavy: „Je hodně způsobů a možností, jak to říct a já se musím držet toho, že jsem rozpolcený, zamilovaný a nesmím dělat vtipy, které tam jsou napsané, ale já mám jednu ze dvou nekomických rolí. Takže s textem je to výborné, ale s postavou je to těžší.“

03659206.jpeg
03659208.jpeg

Hudbu k Večeru tříkrálovému složil Daniel Šubrt a hrát se bude i naživo Hned v úvodu představení navodí kapela atmosféru přímořské party. Diváci se dočkají směsi moderních rytmů i hudby přelomu 16. a 17. století. Stejně jako hudba i celá inscenace pluje na vlnách nejrůznějších žánrů. Střídají se v ní polohy veselé a komické až po ty teskné a existenciální, uzavírá režisérka Jana Kališová: „Ono je to o radosti a smutku ze života, a proto mě to asi tolik zajímá. Ty lásky jsou směšné, smutné, nádherné, ale za každým rohem číhá nebezpečí a nad tím vším se klene vědomí, že jsme tady jenom na chviličku a že život plyne a to se mi na té komedii zdá nádherné.“

Spustit audio