O dimenzi vedle se tYhle vydali na dřevěných štaflích. Pevným krokem do vzduchoprázdna

20. září 2016

Herci a performeři Florent Golfier a Lukáš Karásek ve své nové autorské inscenaci s názvem Výš vytváří nový paralelní svět, ve kterém jejich život určují dvě protichůdné síly: gravitace a touha dostat se výš.

Bude to nahoře lepší? Budou se cítit svobodnější? Tyto otázky si kladou v inscenaci fyzického divadla, do něhož vkládají prvky klaunerie i cirkusové artistiky. V rámci pražského festivalu …příští vlna/next wave… uvedou premiéru představení s názvem Výš v úterý 20. září v divadle Alfred ve dvoře.

Florent Golfier, původem z francouzského města Nancy, a Lukáš Karásek, původem z Třince, se setkali už během studií v Ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby na brněnské JAMU. V současné době jsou oba představiteli komorního souboru tYhle, ve kterém se výhradně věnují pohybovému divadlu s přesahy k tanci a klaunerii. Takový postup charakterizuje podle Lukáše Karáska také nový autorský projekt Výš, ve kterém pohybový slovník obou herců vychází ze snahy o pohyb vzhůru ve vztahu k neúprosnosti zemské přitažlivosti: „Je to o cestě výš, ale ne smyslu nahoru, spíš někam dál. Mysleli jsme například na nějaký vzestup sociální nebo kariérní postup. Vybrali jsme si pro prezentaci předmět, s nímž pracujeme, což jsou štafle, které mají stupínky, což nám připadalo jako vhodná metafora onoho stoupání.“

03708301.jpeg

Interakce mezi oběma herci je na jevišti často silně reaktivní a dynamická V případě inscenace Výš se Florent Golfier a Lukáš Karásek pokusí dostat vzhůru tou nejkrkolomnější cestou. Jako prostředek nonverbální komunikace jim poslouží základní prvky párové akrobacie a klaunerie, prozradil Florent Golfier: „My do jisté míry pracujeme s klaunstvím, využíváme hravost, ale pracujeme i s tancem a divadelními prvky a mezi jednotlivými přístupy se snažíme najít rovnováhu.“ Právě tvůrčí přístup a autorský vklad se v případě obou performerů trochu liší. Podle Florenta Golfiera je jeho vyjádření více taneční, zatímco Lukáš Karásek se více zaměřuje na postupy fyzického divadla: „Já cítím u Lukáše silné vnímání situací, když najde cíl ve hře a nějakou vizi, tak jde za tím cílem naplno a vyvine maximální úsilí. Já zas víc pracuji s pocitem ve smyslu abstrakce, co právě cítím uvnitř těla i v prostoru kolem, který na mne nějak působí.“

03708299.jpeg

Děj autorských inscenací skupiny tYhle se často odehrává v jiné dimenzi. Podle slov obou umělců je to prostor „o dimenzi vedle“. Tu se v novém projektu Výš pokusí evokovat i výtvarně prostřednictvím scénografie a světelného designu: „Tím, že jsme v tom jiném prostoru, který je odlišný od našeho světa, tak hledáme, co s tím, kam je možné se z něj dostat,“ dodává Lukáš Karásek. Geometrické tvary a linie ve scénografii a světle doplní v inscenaci původní hudba Matouše Hejla. Inscenace Výš česko-francouzského dua tYhle je už čtvrtá v pořadí. Předcházely jí projekty Tešlon a Frkl, Les Fantômes a Piere.

Spustit audio