Obrovská digitální ruka, tanečnice jako loutka, fyzické divadlo a hranice komunikace

16. září 2016

Na Mezinárodním festivalu pantomimy Mime Fest v Poličce předvedla maďarská skupina Bandart dvě představení, unikátní mezižánrovou Dancing Graffiti a magickou inscenaci You-Topia.

Člověk jako loutka a multimediální projekce jako loutkovodič. To je rozdělení rolí v maďarském souboru Bandart, který 15. září vystoupil na festivalu fyzického divadla a pantomimy Mime Fest. V poličském Divadelním klubu uvedl představení Dancing Graffiti, ve kterém se jeho dva představitelé zabývají významem věcí soukromých i veřejných.

Skupinu Bandart založili dva mladí maďarští umělci - tanečnice a choreografka Katalin Lengyel a multimediální umělec a hudebník Szabolcs TóthJejich prvním počinem bylo představení Dancing Graffiti šité na míru ulici. Inspirací byly ať graffiti nebo jiný typ sdělení namalovaný či vyrytý do stěn ve veřejném prostoru, říká Katalin Lengyel: „Inspirace pro Dancing Graffiti přišla v Glasgow ve Skotsku, kam jsme před lety odjeli na tvůrčí rezidenci. Jelikož bylo našim úkolem vytvořit inscenaci pro pouliční festival, začali jsme přemýšlet o množství projevů pouličního umění, do něhož spadají i graffiti nebo tagy, zkrátka slovní vyjádření různých individuí ve veřejném prostoru. Dohodli jsme se, že uděláme malý průzkum tohoto typu umění. Chodili jsme po Glasgow, čerpali inspiraci zde zdí, chodníků, dokonce i z veřejných záchodků, kde jsou zdi popsány různými vzkazy a sděleními. To jsme pak završili studiem výtvarných děl významných pouličních umělců. Tyto podněty jsme následně zpracovali do multimediálního představení, ve kterém spolu graffiti komunikují a dohromady skládají lidský příběh.

03706078.jpeg
03706079.jpeg

Dancing Graffiti v podání Katalin Lnegyel a Szabolcse Tótha je syntézou fyzického divadla, tance a živé digitální malby. Ta připomíná kupříkladu dětské kresby symbolizující nevinnost a naivitu. Kresby přechází v konfrontační politické graffiti, které naopak odkazují k formování osobního názoru. Živá malba vyúsťuje v magické, až spirituální obrazy, které symbolizují duchovní dozrávání člověka, říká o svém digitálním umění Szabolcs Tóth: „Využívám k tomu tablet, do něhož kreslím, zatímco Katalin tančí.

Malby vznikají přímo na místě a přímo pro dané místo Na stěnu budovy nebo objektu, před kterým se představení odehrává, jsou obrazce promítány z projektoru. Do hry berme každý detail takové místa. Pokud je na zdi okno nebo nějaký jiný prvek přizpůsobím mu své kresby. Cílem je, aby to diváci nevnímali jako digitální technologii, ale aby měli pocit, že kresby někdo ryje tužkou přímo do zdi. K tomu všemu využívám software, který jsem sám vyvinul a v podstatě stále vyvíjím.

Dancing Graffiti je představení, ve kterém chtějí oba umělci vypovídat o transformaci osobnosti člověka Jelikož je hlavní představitelkou žena, noří se do psychiky ženské postavy a jejího dospívání. Katalin Lengyel o své postavě říká: „Charakter mé postavy se rodí skrze kresby, texty a graffiti, se kterými splývám na scéně. Těmito obrazy chceme ukázat několik fázi života ženy - dětství, dospívání, pubertální politickou revoltu i uvědomování si své identity. Záleží nám na tom, aby tato postava měla i určitý duchovní přesah.

03706077.jpeg

Dancing Graffiti doplnil soubor krátkým představením You-Topia, ve kterém se Katalin Lengyel proměnila v živou loutku manipulovanou digitálním obrazem.

Nimmy Raphel v rozhovoru mluvila o tom, co pro ni znamenalo studovat školu Kerala Kalamandalam

Sólové představení Nidravathwam v podání indické herečky, tanečnice a loutkářky Nimmy Raphel, zprostředkovalo divákům festivalu Mime Fest v Poličce zážitek z moderních i tradičních forem indického divadla a tance. Umělkyně je členkou divadelní laboratoře Pondicherry Adishakti, ve které umělci využívají tradičních indických divadelních forem pro vytvoření osobitého jevištního výrazu. Jakým způsobem se odráží tradiční vlivy v její současné tvorbě, zjišťovala redaktorka Veronika Štefanová.

03706081.jpeg
Spustit audio