Othello ve Stavovském divadle je Dobrý, a není černý

18. prosinec 2014

Jedno z nejslavnějších Shakespearových dramat, Othello, benátský mouřenín má 18. prosince premiéru ve Stavovském divadle v Praze. Hru nastudoval režisér Daniel Špinar. Text hry vychází z překladu Jiřího Joska. Reprízy budou odehrány 19. a 21. prosince.

Režisér se rozhodl jít proti zažitým zvyklostem a na scénu přivádí maurského hrdinu, který není černý. Ztvární ho Karel Dobrý, proradného Jaga si zahraje David Prachař, Othellovu ženu Desdemonu Magdaléna Borová. Režisér původní text spolu s dramaturgyní Dariou Uilrichovou hodně zkrátil a upravil. Scénu k Othellovi navrhla Lucia Škandíková a kostýmy Iva Němcová. Vedle Karla Dobrého se představí David Prachař, Patrik Děrgel, Magdaléna Borová, Igor Orozovič a další.

Žárlivost, závist, slovaRežisér Daniel Špinar vnímá Shakesperova Othella především jako vztahové drama: „Tam jsou tři páry, které na sebe žárlí a tematizovaná je i závist. Výrazné místo tam má ale také síla slova a síla myšlenky.“

Maur Othello je slavným a uznávaným vojevůdcem, ale jak zdůrazňuje dramaturgyně Daria Ullrichová, jeho odlišnost je tolerována, jen dokud z ní má společnost prospěch: „On se hodí k době války, ale ve chvíli, kdy není potřeba, tak ho Benátky zbaví funkce a velení. Je ctěný jako statečný válečník, ale že by se stal součástí té společnosti, není pravda.“

Téma hry je nadčasovéDěj hry posunul režisér Daniel Špinar do blíže neurčené současnosti. Jeho inscenací zní černošská hudba z poloviny minulého století a centrem všeho dění je střelnice. Othello je velkou hereckou příležitostí i pro Davida Prachaře v roli Jaga, Igora Orozoviče coby Othellova náměstka Cassia nebo Magdalénu Borovou, jejíž Desdemona má i výrazný pěvecký part.

Práci na Othellovi předcházela řada diskusí, ale to zásadní je podle dramaturgyně Darii Ullrichové především na hercích: „My dva s režisérem se můžeme dohadovat v počáteční fázi, ale potom začne to nejdůležitější, zkoušení, tam teprve vzniká konkrétnost té věci. Člověk nikdy na začátku zkoušení neví, co bude vědět na konci. Ostatně to nejcennější, co je na jevišti, je herec.“

Spustit audio