Pařížský Don Giovanni končí defenestrací

27. leden 2015

Don Giovanni, opera Wolfganga Amadea Mozarta, je považována za jednu z nejlepších, které kdy byly složeny. Její moderní pojetí právě uvádějí v pařížské národní Opeře Bastille. Přiblížit současnosti ji má extravagantní scénografie. Režie se navíc ujal slavný rakouský filmový a divadelní režisér Michael Haneke.

Spolupracovník režiséra a producent představení Wolfgang Schilly říká: „Poprvé jsme společně s Michaelem Hanekem pracovali v Paříži před devíti lety. Bylo to pro Opéru Garnier u příležitosti roku Wolfganga Amadea Mozarta v roce 2006. Teď je to vlastně třetí uvedení s kompletně obměněným ansámblem. Opera sice vykazuje samozřejmě charakteristiky Michaela Hanekeho, ale obsazení mu zase dodává jiný rozměr. Podle mě je to velice dobrý soubor herců a zpěváků.“

Milovník bez citu vstoupil na scénu současnostiDon Giovanni, opera o dvou dějstvích z roku 1787 byla poprvé uvedena ve Stavovském divadle v Praze. V Opeře Bastille v Paříži ji Michael Haneke nastudoval v moderním pojetí. Wolfgang Schilly vysvětluje režijní pojetí představení: „Naším nápadem bylo, aby se děj odehrával jakoby v současnosti. Na scéně vidíme chodbu jakéhosi mrakodrap v moderní pařížské čtvrti La Défense. Průhledem okna svítí okolní věžáky. Zároveň to bylo i prakticky vymyšleno tak, aby se v jednom prostředí mohly odehrávat všechny scény. Nacházíme se uvnitř budovy, vidíme kavárnu, dveře, za kterými jsou jistě kanceláře. Napadlo nás, že Anna bude dcerou jednoho z obchodníků, kterou chtějí provdat za syna jiného obchodníka a tím je Ottavio. Veškeré postavy jako by byli zaměstnanci nějakých firem. Celý děj se navíc odehrává během jedné noci.“

03301665.jpeg

Mrakodrap i fotky v mobiluNejen scéna je ze současnosti, zpěváci a zpěvačky jsou oblečeni moderně, davové scény doplňují herci ve stejnokrojích. Znepokojující dojem vyvolávají masky Mickey Mouse, které si dav nasazuje. Zpěváci používají výtah, vidíme provokativní erotické scény i to, jak si zpěváci ukazují fotky na mobilu.

03301666.jpeg

„To, co obdivuji na práci Michaela Henekeho,“ dodáva Wolfgang Schilly, „je, že neustále hledá věrohodnost a pravdu. Tak aby to prostě bylo uvěřitelné. A to se mi nesmírně líbí. Je to přístup, který se nás musí velice dotýkat. Můžeme sice udělat scénu a dekorace z 18. století, ale pro publikum to nebude vypadat věrohodně a možná si ani z opery nevezmou sdělení. O to méně pochopí tragédii. Když ale vidíme příběh, napsaný Lorenzem da Ponte, zasazený do současnosti, řeknu si, to se může stát i mně.“

Zlost v krystalické podobě„Poslední scéna graduje vyhozením Dona Giovanniho z okna a velkolepým živým obrazem, kdy všichni zděšeně předstoupí před publikum,“ popisuje závěr Wolfgang Schilly, který s Michaelem Hanekem spolupracoval na operách už ve Státní opeře ve Vídni. „Mozartova opera Don Giovanni je tou nejtemnější, kde vidíme potemnělého člověka plného zlosti. Zároveň ale také operou nejdokonalejší.“

03301663.jpeg
Spustit audio