Polské divadlo má odvahu reagovat na aktuální témata současnosti

14. listopad 2014

Ukrajinská revoluce dorazila letos na podzim i na polská jeviště. Nedávno byla ve Varšavě uvedena paradokumentární hra Deníky Majdanu, divadelní reakce na situaci ve východní Evropě.

Polští recenzenti sice velmi oslavné ódy na představení Deníky Majdanu nepějí, ale na druhou stranu této hře ve varšavském Teatru Powszechnym média věnovala velkou pozornost. Pod představením, které má ukázat, jak se rodila revoluce, jsou podepsáni ukrajinská dramatička Natalia Worożbytová a polský režisér Wojciech Klemm. Diváka provádějí od počátků demonstrací na Majdanu, přes scény, kdy se v protestujícím davu rodí pochyby, odhodlání bojovat až po vítězství.

Podle deníku Rzeczpospolita se režisérovi Klemmovi podařilo na jevišti vhodně ukázat, jak každý přišel na Majdan ze svých osobních důvodů a tam se stával vojákem. I herci na scéně se vyzbrojují, čím mohou. Dávají si na hlavy přilby, helmy a oblékají chrániče z kickboxu. Stejně tak na sebe kladou vrstvy různého oblečení, aby vydrželi i v chladném počasí.

Podle recenzenta listu Gazeta Wyborcza je ale představení rozpolcené, jako by nevědělo, kterou cestou se vydat. Zda chce vsadit na zdrženlivou estetiku, anebo se nechat unášet prudkými emocemi a sentimentem ukrajinské autorky. To se pak odráží i na výkonu herců.

03250801.jpeg

Sám recenzent listu Gazeta Wyborcza se zamyslel nad tím, že více než paradokument z Majdanu by polskému divadlu slušelo zaměřit se na vztah samotných Poláků k Ukrajincům. Ti jsou totiž u našich severních sousedů nejméně oblíbeným národem ze všech a současně levnou pracovní silou.

Každopádně Deníky Majdanu odstartovala sérii dalších přestavení, která odrážejí současnou situaci ve východní Evropě. Je v ní autorské čtení sbírky „Donbasi, povstaň! Básně o Novorusku“ od Pavla Jurova, kterého 70 dní věznili ruští separatisté. Anebo Tolstého Vojna a mír v podání jednoho z významných polských režisérů současnosti Marcina Libery. Ať už jsou a budou představení více či méně zdařilá, je třeba dodat, že polské divadlo opět ukázalo, že má odvahu reagovat na aktuální témata současnosti.

autor: Dagmar Langová
Spustit audio