Pražská Komorní Činohra se zaměřila na neurózy dnešních třicátníků
Pražská Komorní Činohra pod vedením Jiřího Bábka má za sebou přes deset let existence.
Od počátku představuje pravidelně současné hry, které u nás dosud nebyly uvedeny. Jiří Bábek jako režisér a zároveň herec staví především na herecké akci. Nesází ovšem na známé tváře, v jeho inscenacích se objevují převážně mladí umělci. Komorní Činohra je divadlo stěhované, v Praze začínali v Řeznické, poté hostovali v Divadle na prádle, na Malé scéně Divadla Pod Palmovkou a nejnověji zakotvili v Divadelním klubu Troníček ve Vladislavově ulici.
Mezi dramaturgické objevy Komorní Činohry patří nejnověji finský dramatik Mika Myllyaho, ředitel Finského Národního divadla, a jeho divadelní trilogie, s humornou, a někdy značně drsnou nadsázkou zkoumající mezilidské vztahy. Komorní Činohra na sklonku roku 2012 uvedla první část, Panika, a na počátku tohoto roku měl premiéru druhý díl pod názvem Chaos. Obě hry zkoumají neurózy dnešních třicátníků, ale určitě se v nich poznají i diváci jiných generací. Forma hry balancuje na hraně situační (chvílemi konverzační) komedie, a psychodramatu. Tím jsou hry živé a aktuální, neboť naše životy balancují mezi těmito dvěma extrémy. Herci, z nichž většina si do Komorní Činohry odskakuje z velkých scén, kde jsou v angažmá, si je doslova vychutnávají. Představení charakterizuje hravost, bezprostřednost, výborná herecká souhra a velká energie.
V Panice se setkává trojice letitých kamarádů, kteří sice poměrně úspěšně žijí své vlastní životy, ale ve chvílích krize vítají možnost svěřit se se svými trably kamarádům. Autor rozehrává šarádu, v níž jako by si jednotlivci předávali štafetu, ve snaze zbavit se svých depresivních pocitů z osobního i profesního života. Hra je plná zvratů, takže ten, který na počátku přichází s největším problémem, se nakonec ukáže jako nejvyrovnanější, zatímco zdánlivě úspěšnější kamarádi postupně přiznávají barvu a odhalují svá skrytá traumata.
Otázky typu, zda dnes muž může ještě být mužem, co od tohoto živočišného druhu dnes očekává společnost, či zda je možné být zároveň citlivý i úspěšný, bezpochyby zaujmou každého. A Zdeněk Velen, Lukáš Král a Václav Vašák je dokážou divákům naservírovat se sympatickým nadhledem a humorem, ale i se správnou dávkou severské zasmušilosti.
Pokud vás téma zaujalo, jistě přivítáte i ženskou verzi Chaos, kde se trojice žen – psycholožka Kristýny Hlaváčkové, učitelka Ivany Machalové a novinářka Diany Šoltýsové – pokouší vyznat ve světě i vlastních vztazích. Ovšem to, co se jim daří tak zdárně teoreticky vyřešit u stolku v kavárně, ve skutečném světě zdaleka tak dobře nefunguje. Vtipně jejich proměnlivý a nejistý vnitřní svět reflektuje scéna – soustava kostek zobrazující mozaikovitě tváře protagonistek, které proměňují prostředí (ocitneme se dokonce ve vězení!). Dámy se s přehledem proměňují v další postavy děje, včetně mužských, a společně vytvářejí energický příběh o hledání sebe samých, ale vlastně i o tom, že není dobré brát se tak úplně vážně. Návštěva představení Komorní Činohry je tak vítanou příležitostí, jak se v divadle příjemně pobavit, a zároveň se i trochu zamyslet nad vlastním životem.