Recenze inscenace Divá Bára

6. duben 2012

Dramatik Milan Uhde a skladatel Miloš Štědroň na sebe nedávno upozornili úspěšnou inscenací Leoš aneb Tvá nejvěrnější v Divadle Husa na provázku. Jejich novou hru Divá Bára, napsanou podle námětu Boženy Němcové, uvedlo nyní v premiéře Městské divadlo v Brně. O inscenaci režiséra Juraje Nvoty hovoří ve své recenzi brněnský spolupracovník Mozaiky David Kroča.

Námět z prózy Boženy Němcové zpracoval libretista Milan Uhde s důrazem na stále aktuální téma netolerance a pronásledování, což jsou ostatně i témata známá z života slavné spisovatelky. Bára z jeho romantického muzikálu je obyčejná vesnická dívka, kvintesence mládí, jež je ještě motivováno vlastními touhami, ale už také ubíjeno nesnášenlivým okolím. Když je pod tlakem intrikujících vesničanů přinucena bojovat, tak jen za právo na obyčejné lidské štěstí, a to nejen pro sebe, ale třeba i pro nesmělou kamarádku Elišku, jíž vnucují nechtěného ženicha.

Ačkoliv do hry vstupuje také milostný motiv vztahu titulní hrdinky k myslivci, nejde o sentimentální banalitu pro davy. Autor hudby Miloš Štědroň ve spolupráci se svým někdejším žákem z Hudební fakulty JAMU Leošem Kubou propojili inspiraci v české folklorní tradici se současným hudebním výrazem. Nechybí tu několik chytlavých songů a vedle stylizovaného folkloru zazní také folkrock.

Hostující režisér Juraj Nvota se pokusil využít dramatičnosti muzikálové adaptace a postavil ji do kontrastu s idylickým koloritem dějiště. Na jedné straně arogance a pijácká vulgarita vesničanů, na straně druhé lyrický tanec pasoucích se hus či ovcí. Až baletní choreografie Hany Litterové balancuje na hraně vážnosti a parodie, scéna Tomáše Rusína napomáhá folklorní atmosféře čistými tvary i přírodními materiály a kostýmy Zuzany Štefunkové-Rusínové si pohrávají s jednoduchou charakterotvornou stylizací.

Předně je ovšem Nvotova inscenace vybavena silnou obrazností, která dovoluje pojmout Bářino strašení Správce, její tanec v dešti nebo věznění v umrlčí komoře jako vizuálně působivé jevištní metafory.

Herecky inscenaci dominuje typově přesná Andrea Březinová v titulní roli. Její Bára je živelná dívka, která se nebojí davu ani předsudků. Březinová podává také solidní pěvecký výkon, což tentokrát neplatí o všech účinkujících. Nejistot v intonaci je až překvapivě mnoho, a to i u herecky zvládnutých kreací, jako je například citlivý Ondřej v podání Vojtěcha Blahuty.

Mezi herecké opory inscenace se řadí Jan Mazák v úloze chladnokrevného Faráře a Igor Ondříček jako Starosta, jenž hájí spravedlnost ve světě, v němž – řečeno jeho slovy – dobro chcípá, neboť chytlo ptačí chřipku.

Divá Bára na jevišti Hudební scény vyznívá jako vydařený pokus o návrat romantického muzikálu s folklorní stylizací, který zvláště na brněnském jevišti má svou dlouhou tradici, sahající až k legendární Baladě pro banditu. Autorská dvojice Uhde a Štědroň – to je zkrátka stále sázka na jistotu.