Ryze ženské divadlo představuje nový pražský soubor s názvem Maso Krůtí

9. srpen 2016

Čtyři performerky si předsevzaly, že budou vytvářet výhradně autorská představení s žánrovými přesahy. Premiéru své první inscenaci uvedly v dubnu na Swan Prague Festival, který představuje současnou ženskou uměleckou tvorbu.

Členky souboru Maso Krůtí v současné době zkouší inscenaci nazvanou Cirkusvobody a zároveň, přelom července a srpna strávily na tvůrčí rezidenci v olomouckém Divadle na cucky, ve kterém také uvedly úryvek z připravovaného představení.

K prvnímu společnému projektu je přivedla touha umělecky vyjádřit své úvahy o problémech, které se jich dotýkajíJméno souboru - Maso Krůtí - je složeninou jmen a přezdívek jeho zakladatelek. Na začátku byly tři - Marta Sobotková, Eliška Soukupová a Kateřina Smržová alias Krůta. Dnes je Maso Krůtí společně s dramaturgyní Janou Fleglovou ženským kvartetem pěstujícím spontánnost a vedenou improvizaci. Touto cestou vznikala i jejich první inscenace Soul(ó)ženy, kterou uvedly letos v dubnu. Výrazovými prostředky jsou jim tanec, pohybové divadlo, zpěv i mluvené slovo, říká jedna z performerek Marta Sobotková: „Soul(ó)ženy jsou jednak o vztahu nás tří, protože opravdu vznikaly v posledních dvou letech, ale zároveň samozřejmě reagujeme na určitý druh manipulace žen do nějaké role, ať už je to role milenky, matky, nejlepší kamarádky, zkrátka takový ideální model ženy.“

Ženy pro 21. stoletíMarta Sobotková je studentkou Ateliéru fyzického divadla na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Absolvovala řadu workshopů se souborem 420 People a jako performerka se angažovala i v mezinárodních projektech. Hudba a zpěv jsou doménou Kateřiny Smržové, která studovala hudebně dramatický obor na Pražské konzervatoři a zpěvu se věnuje prakticky od dětství. Podle ní je inscenace Soul(ó)ženy reakcí na postavení mladé ženy ve společnosti. Cílem kolektivní performance je vyprovokovat diváky k diskusi: „Reagujeme na aktuální stav ve společnosti a v 21. století. Vyjadřujeme pohled holky, i když tam třeba máme scénu vdaných žen, abychom nějakým způsobem pojali celou generační škálu. Nehrajeme si na to, že víme, nebo že známe, ale v každé scéně se odrážíme my. Braly jsme to hodně vážně a hluboko a bylo to pro nás závažné téma. A když proběhla premiéra, tak nám lidé říkali, že větší srandu v životě nezažili, takže se z nás vlastně stalo komické kvarteto.“

03683189.jpeg

Za dramaturgyni souboru lze označit Janu Fleglovou, která spolupracuje například i s kladenským divadlem Lampion, kde letos v květnu uvedla svou hru Tajemství naší skříně.

Autorsky i režijně se nyní v souboru Maso Krůtí podílí na vzniku nové inscenace nazvané Cirkusvobody. Performerky v ní představí své vnímání svobody v 21. století: „Jsou to velké otázky týkající se hlavně toho, že my jako ´jedenadvacátý děti´, což je termín, který jsme si k tomu vytvořily,“ říká dramaturgyně, „máme tolik svobody a tolik možností a můžeme úplně všechno, až se z toho stane naše nesvoboda, protože můžeme všechno, nemůžeme tím pádem vůbec nic. A to, myslím, se prolíná celým tím představením. Jsou tam samozřejmě i jiné motivy, například našich názorů na náboženství, na školství, naše osobní příběhy, vyprávějící o tom, kdy nám byla upírána svoboda.“

Spustit audio