Uruguayská hra v podání Kašparů ukazuje paradoxy dnešního světa

15. říjen 2014

Spolek Kašpar otevřel sezónu premiérou pod názvem Za časů tlustých krav. Hru režíroval Jakub Špalek. Recenzi připravila Jana Soprová.

Zvláštní název, zvláštní hra. Snad poprvé v historii se na české scéně představuje uruguayská dramatika prostřednictvím herečky a dramatické autorky Estely Golovchenko. Pro Kašpara ji objevila dramaturgyně Lenka Bočková, která titul ze španělštiny přeložila. Komorní příběh je vlastně dosti jednoduchý, pro někoho možná až prostoduchý. Ale právě v tom spočívá jeho půvab.

Jedinými postavami je sourozenecká dvojice dospívajících, či možná spíše předčasně dospělých dětí, které matka nechala světu na pospas, a ony se živí, jak to jde. Ukradená kráva, kterou si chovají v opuštěné továrně na hovězí konzervy a ona jim přináší velmi skromnou obživu, stojí v centru jejich dětského zájmu. Dokud náhodou nenarazí na ukrytý kufr peněz. I když se jedná o cizí měnu, je jim jasné, že je to bohatství. Děti zlomek peněz vymění za psa a koupí si to, po čem nejvíc touží. Ale vzápětí, možná překvapivě pro českého diváka, se rozhodnou nález odevzdat na policii. A následně se divákům pochlubí fotkou v novinách za hrdinský čin.

Stále stejně chudé je konec příběhu zastihne v situaci, kdy je před nimi vidina, že se zavřená továrny stane industriální muzeum, v němž se stanou průvodci. Příběh, který v sobě nese motivy z telenovel, včetně naivně romantických řešení situací, až zaskočí tím, kolik je v něm zvláštní, a pro Evropana odlehlé autenticity. V řadě komplikovaných textů s depresivními existenciálními podtexty působí tento jihoamerický příběh z prostředí nejubožejších z ubohých, kteří každodenně bojují o prosté přežití, jako doušek čisté vody uprostřed baru plného rafinovaných koktejlů.

A to nejen hravým textem, v němž se konfrontuje život zcela nemajetných, ale neobyčejně životaschopných dětí, s jejich sny a báječnou fantazií, která jim život zpříjemňuje natolik, že si vlastně jeho hrůzu ani neuvědomují. Berou to, co jim život dal k dispozici, jako samozřejmost, svou matku neodsuzují. Díky své nevyčerpatelné životní energii a optimismu si dokážou každého dne užívat naprosto jedinečně. Zcela přirozeně do jejich života vstupují také idoly z televize, postavy seriálů, populární zpěváci a sportovci.

Režijní vedení Jakuba Špalka je soustředěno výhradně na herecké výkony. Společně se scénografkou Petrou Krčmářovou, která vykouzlila industriálně zaprášenou scénu pomocí železných sítí, ploch igelitu, praktikáblových desek a palet, otevírají prostor pro výraznou hereckou akci. Protagonisté inscenace, Alena Doláková jako Renata a Aleš Petráš jako Michino, už sice mají pubertu za sebou, nicméně dokážou zprostředkovat své hrdiny s autentickou samozřejmostí, hravostí a něhou. Dokážou přesvědčit o jedinečnosti příběhu svých hrdinů, a jejich prostřednictvím zároveň poukazují na ekonomické a sociální paradoxy dnešního světa.

autoři: Jana Soprová , Karel Kratochvíl
Spustit audio