V hlavní roli anglického šlechtice Marbota vystupuje ve Studiu hrdinů neherec

6. březen 2015

Videoprojekce, výtvarné umění, literatura a divadlo. To vše se snoubí v inscenaci Marbot. V pražském Studiu hrdinů bude mít premiéru v pátek 6. března.

Jan Horák znovu vytvořil režijní dvojici s výtvarníkem Michalem Pěchoučkem. Pro pražské Studio hrdinů připravili už třetí společnou inscenaci. Jmenuje se Marbot a vychází z díla německo-židovského spisovatele a malíře Wolfganga Hildesheimera, který se proslavil hlavně svými rozhlasovými a divadelními hrami.

Přesto si tvůrci nezvolili žádný z řady jeho dramatických textů a předlohou se jim stal autorův román Marbot z roku 1981. Hildesheimer v něm čtenáře poněkud mate. O fiktivním hrdinovi píše vědeckou biografii doplněnou poznámkovým aparátem, rejstříkem i přílohou dokumentů.

Stigma incestu

Marbot je mladý anglický šlechtic. Jeho život výrazně poznamenal incestní milostný vztah s matkou, který naplno propukl po otcově smrti. Z pocitu viny se oba milenci marně snaží vymanit po celý další život. Marbot svá traumata řeší unikem k umění. Studuje obrazy, čte romány a setkává se s výraznými umělci první třetiny devatenáctého století.

V knize Marbot promlouvá například s Williamem Blakem, Eugénem Delacroixem nebo Williamem Turnerem. Horák s Pěchoučkem se ale omezili jen na jeho rozhovor s Johannem Wolfgangem Goethem. Tím si přenos složité předlohy na jeviště zjednodušili. Jak ale říká Jan Horák, omezení se na dialog s jediným umělcem zdaleka nebyl jen praktický krok: „Náš hlavní hrdina jde za Goethem jako autorem komického díla, Utrpení mladého Werthera. Zjistí ale, že sám Goethe selhává tváří v tvář reakci čtenářů, byl zaskočený reakcí lidí a od románu se distancoval. Tam náš hlavní hrdina vidí selhání někoho tak umělecky políbeného, že mu dojde, že skrze umění ke spasení nedojde.“

Režisérovi málo hereckých zkušeností nevadí

03330947.jpeg

S Jiřím Štréblem jakožto stárnoucím Goethem na jevišti Studia hrdinů promlouvá Bohdan Bláhovec. Právě jemu režiséři svěřili titulní roli inscenace. A to i přesto, že není herec a na divadelních prknech se objevuje jen zřídka. Naplno se věnuje dokumentární tvorbě a je také jedním z průkopníků performativní disciplíny Slam Poetry v Česku. Že má málo hereckých zkušeností ale tvůrcům nevadí. Michal Pěchouček to naopak považuje za velký klad: „Pro nás je opravdu nepředstavitelné, že by to hrál herec. Bohdan má vzbudit v lidech důvěru, má být mluvčím. Celá naše práce spočívá v tom, aby získal odvahu být tím, kým sám opravdu je.“

Vedle Bohdana Bláhovce a Jiřího Štrébla se v inscenaci představí i Eva Hacurová a Petra Lustigová. Ti všichni se ve Studiu hrdinů pohybují na rozlehlé prázdné scéně, kterou v půli protíná jen obrovský kovový rám.

Studio hrdinů sídlí v podzemí Veletržního paláce, tedy v jedné z budov Národní galerie. V projekcích inscenace se proto objevují i fotografie současné podoby expozice moderního umění. Mísení divadla s výtvarným uměním je ostatně dramaturgii Studia hrdinů velmi blízké. Jak ale dodává Jan Horák, není to nutnost: „Naše dramaturgie se snaží o prolínání divadla a výtvarného umění, ale není to tak, že bych vyžadoval, aby všechny projekty toto téma akcentovaly.“

autoři: Karel Kratochvíl , Klára Vičíková
Spustit audio