V hořké veselohře vidí Michal Lang příběh muže, kterému svět ležel u nohou, a přesto ho na konci čekal pád

20. říjen 2016

Téma vzestupu a pádu člověka si vybralo pražské Divadlo pod Palmovkou pro svou první premiéru nové sezóny plánovanou na 21. října. Režisér a ředitel divadla Michal Lang pro soubor vyhledat, upravil a režijně aktualizoval Molièrovu komedii Don Juan.

Don Juan, muž, který odmítá respektovat pravidla, který žije tady a teď, který se baví, svádí davy žen, ničí vztahy i charaktery a který se svými vášněmi nebojuje, nýbrž se jimi nechává unášet. Molière poprvé uvedl svou hru Don Juan v roce 1665 v pařížském Palais Royal, kde vyvolala skandál. Tehdejší společnosti nastavil zrcadlo a ta se v něm nerada zhlédla. Autor ukazuje člověka bez příkras - jako poživačníka, provokatéra a manipulátora bez hodnot, pokračuje režisér Michal Lang: „Provokuje a štve všechny svojí naprostou svobodou. Zkouší, kam až to jde, je to buřič a jeho svoboda je mu nade vše, neohlíží se na ostatní. A pak ten buřič pronese monolog, který je v závěru hry, a tam se projeví jako nehorázný nepřítel lidu.“

Téma platné v každém čase a ohleduMolière napsal svou verzi juanovského příběhu podle starší hry Tirsa de Moliny a na motivy středověkých legend o prostopášníkovi, který je nakonec potrestán za svou pýchu. Je to tragikomický příběh, který dnes podle Michala Langa nabývá nové platnosti. Samotnému inscenování hry Don Juan proto také předcházela výrazná úprava původního překladu Svatopluka Kadlece: „Ten překlad je kompletně zrevidovaný tak, že jsem to vlastně od začátku do konce přepsal. Myslím, že to zůstalo věrné Molièrovi i v těch dlouhých souvětích, a zároveň jsem to trochu posunul směrem k době, ve které žijeme.“

03727811.jpeg

Kromě samotného Dona Juana, kterého v inscenaci Divadla pod Palmovkou hraje Ondřej Veselý, nabývá důležitosti i postava sluhy Sganarela, kterého ztvárňuje Radek Valenta. Sganarel zde figuruje jako komentátor a hodnotitel Juanových činů. Občas se ale dostává na stejnou rovinu jako jeho pán. Jevištní akce je v Divadle pod Palmovkou zasazena do jednoduchých kulis a kostýmů, ve kterých jsou ale patrny principy baroka a jiných dobových prvků. Změnu místa a děje řeší režie také pomocí videoprojekce.

Spustit audio