Divadlo15. března  2017  

Z lásky se rodí nový život, ale kvůli lásce je mnoho životů zmařeno. Stavovské divadlo uvádí Krvavou svatbu

Režisérské duo Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka (SKUTR) - Foto: Jana Chládková

Režisérské duo Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka (SKUTR)Foto: Jana Chládková

Drama plné divokého španělského temperamentu v pražském Národním divadle inscenuje známé režijní duo SKUTR. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský se oddali inspiraci z lidové kultury z různých krajin.

Španělské temperamentní rytmy tak doplní slovanský folklor. Drama „Krvavá svatba“ jednoho z největších spisovatelů 20. století Federica Garcíi Lorcy bude na jevišti Stavovského divadla plné zvláštní symboliky. 

Režijní výklad Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky představuje Lorcovu Krvavou svatbu jako příběh o mužském a ženském údělu a nemožnosti umlčet v sobě vášeň a milostné touhy. Z lásky se sice rodí nový život, ale kvůli lásce je mnoho životů také zmařeno. Krvavá svatba je obrazem dvou míjejících se světů žen a mužů. Archetypálnost obsažena v textu oslovila režijní duo SKUTR, i dramaturgyni Národního divadla Ilonu Smejkalovou. 

„Přemýšleli jsme, jestli Krvavá svatba, tak jak se odehrála, se teoreticky může odehrávat i dnes. Jestli i my jsme schopni v sobě najít tolik vášně a pochopit lidi, kteří jsou pro vášeň schopni ze dnes na den přetrhat veškeré vazby.“ 

Federico García Lorca: Bodas de Sangre (Krvavá svatba) - Foto:  Pablo Scorcelli, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Federico García Lorca: Bodas de Sangre (Krvavá svatba)Foto:  Pablo Scorcelli, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Krvavá svatba vyrůstá z bezprostředních španělských reálií, ale na jeviště Stavovského divadla pronikne do současného režijního výkladu textu český a slovenský folklor. „My jsme věděli, že neustojíme temperament, který patří ke Španělsku, proto jsme tam implantovali slovenské a české lidové písničky. Hra je o světě žen a mužů, tyto dva světy se mohou protnout jen na okamžik,“ vysvětluje režisér Lukáš Trpišovský. 

V den sňatku opouští nevěsta ženicha a následuje Leonarda, muže, kterého miluje. Představy příbuzných jsou rozprášeny. V tento moment se režie rozhodla soustředit více než na milostný trojúhelník mezi nevěstou, ženichem a Leonardem, na ženský a mužský princip. Muži umírají v soubojích a ženy zůstávají osamoceny. Režisér Martin Kukučka chce Krvavou svatbu vykládat jako baladu o životě a smrti skrze surreální scénické obrazy. 

„Holky zůstávají v určitou chvíli samy, nějak musí spolu žít. Ve chvíli, kdy byla mezi nimi nevraživost, nenávist, závist, musí najít cestu k sobě a mě to fascinuje. Chlapi mají okamžitou energii, která blbě dopadne, ale ženy mají vytrvalost a trpělivost. Každá ženská postava si nese osudový úděl, sny a vzpomínky, to vytváří spoustu asociativních a surreaálních obrazů.“ 

Inscenace „Krvavá svatba“ v režii Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky má premiéru 16. března ve Stavovském divadle.

Jednou z ústředních postav je Matka, která prožívá osamění v důsledku ztráty manžela a syna. Od té doby je její život naplněn neblahou předtuchou, že přijde i o svého posledního syna. Tuto předtuchu v inscenaci Taťjana Medvecká neustále zpřítomňuje a ukazuje, jak se cítí matka, která tuší, že přichází hodina krve. 

Hudba Petra Kalába určuje v inscenaci Krvavá svatba její dynamičnost. Ruku v ruce s temperamentním hudebním doprovodem jde i scénografický návrh. Jakub Kopecký se odvážil k většímu symbolistně-dramatickému výtvarnému gestu a zadní prospekt vyplnil monumentální malbou španělské krajiny. 

Autor:  Veronika Štefanová, Kamila Schusterová
Pořad: Mozaika  |  Stanice: ČRo Vltava
Čas vysílání: pondělí-pátek 6:30 - 9:00 / 16:00 - 17:00  |  Délka pořadu: 150 minut  
 

Nové články v rubrice

    První  |  Předchozí
Stránka 1  z celkem  6
Další  |  Poslední

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace