Švédské alkoholové drama Pernilly Augustové
Z loňského benátského festivalu k nám přichází švédský film Pernilly Augustové Na druhé straně, které uvádí pražský Febiofest ve své soutěži Nová Evropa.
Byl to film, který asi nejvíce dojal loni benátské publikum. Lidé na konci stáli, tleskali a docela brečeli. Film z tamní sekce Týdne kritiky Na druhé straně, v anglickém překladu Beyond, vychází z adaptace předlohy Susanny Alakoski. Pohledem mladé holčičky popisuje život vykořeněných finských emigrantů ve Švédsku a zároveň rozpad jejich rodiny pod vlivem rodičovského alkoholismu. Vracíme se tu do doby před dvaceti třiceti lety, kdy Finsko ještě nebylo bohatým státem s nadnárodním koncernem Nokia. A dokonce odtud odcházeli gasterbeiteři za prací do v uvozovkách nenáviděného Švédska.
Samotný příběh je vyprávěn retrospektivně z pohledu již dospělé ženy Leeny, která je přivolaná ke smrtelné posteli vlastní matky. Tato cesta, k níž má pramálo chuti, v ní vyvolá vzpomínky na těžké dětství. Otec pil a mlátil matku, která se nechala z lásky i soucitu ponižovat. Přese všechno otce zoufale milovala. Jak to tak chodí zároveň se snažila za každou cenu zachránit atomovou rodinu, ačkoliv nevěděla, že právě děti jsou její největší obětí.
Pro někdejší dívku bylo těžké zachraňovat zdání normálního domácího soužití před sociálkou i starat se o mladšího bratra, který byl ponechán sobě napospas. Leena to všechno neodpustila především matce. Pokusila se odstřihnout od minulosti, našla si i vlastní spořádanou rodinu, manžela. Má dvě malé děti. Na rozdíl od bratra, který propadl drogám, své dětství přežila. Pro zajímavost, ve filmu ji hraje hvězda švédského filmu Noomi Rapace, sama někdejší punkerka a buřička.
Divákům se tu předvádí velmi přesně chycená psychologie dítěte bez jakéhokoliv citového vydírání a přílišného souzení světa dospělých. Co zůstává na filmu Augustové mimořádně přesvědčivé, jsou zejména herecké výkony. Není divu, vždyť je režírovala filmařka, která sama vzešla z hereckého prostředí. Na generační opožděné konfrontaci zničené rodiny se asi nic nového vymyslet nedá kromě snahy o věrohodnost či skutečnou empatii.
Zajímavě je v tomto případě vylíčen vztah už dospělé Leeny k nynějšímu manželovi, který prochází během cesty těžkou zkouškou. Muž ji s dobrým úmyslem nutí, aby se přes svůj odpor vydala za matkou. Dokonce ji doprovází, aby se snad něco i dozvěděl o tajemné minulosti své manželky. Je přesvědčen, že není nic, co by svou láskou nezvládl. Netuší, jaký zmatek v ní vyvolá, jakou komnatu plnou dávných výčitek a bolestí se chystá otevřít. Byť nakonec právě díky němu je Leena schopná se nakonec smířit se zahanbující minulostí i náhlou smrtí vlastní matky.
Samozřejmě film má své řešení, neboť natáčet takový námět bez veškeré naděje by nemělo cenu. Každopádně Na druhé straně bude dost možná nejsilnějším snímkem ze soutěže Nová Evropa, kterou Febiofest nabízí. A to velmi upřímně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.