Mrtvá nevěsta a vetřelci z Marsu. Peter Saunders kouzlil v Plzni s filmovými loutkami

7. září 2015

Skupovu Plzeň navštívil Peter Saunders, dvorní loutkář Tima Burtona a obdivovatel Jiřího Trnky. S unikátní technologií filmových loutek seznámil návštěvníky plzeňského festivalu v loutkářských dílnách Divadla Alfa.

Mistr filmové loutky, Peter Saunders se na mezinárodním loutkovém festivalu Skupova Plzeň představil mimo jiné i loutkami z jednoho z jeho nejslavnějších filmů nazvaného Mrtvá nevěsta Tima Burtona z roku 2005. Film dokonce získal nominaci na Oscara. Pro Tima Burtona vytvořil Peter Saunders loutky také pro americkou sci-fi komedii Mars útočí! z roku 1996.

„Už jako dítě jsem měl neodolatelnou touhu vyrábět si postavičky, které jsem viděl ve filmech,“ předesílá Peter Saunders, „ať už to byly animované figury z Disneyho filmů, nebo postavy z filmů hraných. Ještě jako školák jsem si natáčel vlastní animované filmy, ale v té době by mě vůbec nenapadlo, že se tím jednou budu živit. Má volba oboru na vysoké škole byla jasná - šel jsem studovat filmovou animaci a v rámci toho jsem se zaměřil na animaci pomocí modelů, které klidně můžeme nazývat loutkami. Naučil jsem se různé metody výroby takových loutek a jejich využití ve filmu. Hned po škole jsem získal práci ve společnosti, která se tomuto typu animace věnovala.“

Měl jste během vašich studií nějaký vzor v jiném loutkáři nebo výtvarníkovi?Faktem je, že loutkářská tradice ve Velké Británii je podstatně jiná, než vaše česká. Loutkové divadlo a loutky obecně byly vždy brány spíš jako zábava pro děti, a to i ve filmové podobě. Pokud už byly loutky využity ve filmech pro dospělé, sloužily spíš jako prostředek pro speciální filmové efekty. V tomto směru mě inspiroval například americký filmař a animátor Ray Harryhousen.

Pokud mám ale mluvit o člověku, jehož filmová a loutkářská tvorba mě zasáhla nejvíc, je to Jiří Trnka. Jeho filmy Sen noci svatojanské a Ruka jsem viděl ještě během svých studií na umělecké akademii. I když se jednalo o filmy z padesátých a šedesátých let, pro mě to byl objev. Konečně jsem viděl loutkářské umění na vysoké umělecké úrovni dělané pro dospělého filmového diváka. Umělecké počiny Jiřího Trnky obdivuju dodnes a cesta do Plzně na festival je pro mě jako pouť, na níž můžu tomu géniovi vzdát hold.

03465788.jpeg

Loutce ve filmu se věnujete už od dětství. Objevil jste své vzory a založil si vlastní ateliér. Jakou šanci na úspěch má ve Velké Británii filmový loutkář?Já jsem měl se svým ateliérem velké štěstí, že si nás ke spolupráci na svých filmech vybral Tim Burton /bŕtn/. Naše dva největší projekty se týkaly filmů Mrtvá nevěsta Tima Burtona a Frankenweenie. Pro nás to byl velký krok do světa celovečerních filmů. Ve Velké Británii sice má filmová animace své místo, ale není úplně zvykem animovat celovečerní filmy, to je spíš záležitost posledních patnácti let.

Zmínil jste film Mrtvá nevěsta Tima Burtona, který je populární i v České republice. Jak náročná byla práce na loutkách k tomuto snímku?První setkání s Timem Burtonem bylo už v roce 1995, kdy nás pozval ke spolupráci na filmu Mars útočí!. O rok později jsme se opět setkali a on byl nadšený z nového námětu, který pojmenoval Mrtvá nevěsta a chtěl, abychom s ním na tom pracovali. Trvalo to ale dalších šest let, než se celý projekt kolem Mrtvé nevěsty Tima Burtona opravdu rozběhl. Tim Burton v té době sice ještě neměl finální scénář, ale měl připravené kresby hlavních postav - Mrtvé nevěsty, Viktora a Viktorie.

Tim Burton je ohromně talentovaný malíř a kreslíř. Kdyby netočil filmy, určitě by byl výtvarným umělcem. Z Burtonových kreseb nebylo ale snadné vytvořit 3D loutky pro film. Proto jsme přizvali ke spolupráci i zkušeného grafického designéra Carlose Grangela. Ten převedl Burtonovy kresby do digitální 3D formy a na základě toho jsme i my v našem ateliéru mohli začít ty loutky vyrábět. Proces výroby byl hodně dlouhý a náročný, trval skoro jeden a půl roku.

03465794.jpeg

Kolik loutek jste nakonec vytvořili a jaký materiál při výrobě postaviček pro animovaný film používáte?Když pracujeme na loutkách pro takový film, využíváme speciální modelářskou syntetickou hlínu. Nejdřív vyrobíme základní tvar této postavičky. V případě filmu Mrtvá nevěsta Tima Burtona byly asi 40 až 50 centimetrů vysoké. Vyrobit základní figuru trvá asi dva dny. Pak se k nim může vyjádřit režisér. Postavičky pak na jeho žádost vylepšujeme a předěláváme až do chvíle, než je s nimi spokojený. To může trvat i několik měsíců. Tak třeba vyrobit dokonalou postavičku Viktora trvalo sedm měsíců. A navíc, každá z loutek má uvnitř složitý mechanismus.

Největším oříškem pro nás ale byla postava Mrtvé nevěsty. Měla to být kráska, která právě vstala z hrobu - takže krásná i ošklivá zároveň a naprosto jedinečná. Ve finále jsme pro tento film vyrobili asi 200 loutek. Tak například Mrtvá nevěsta měla 14 kopií, aby s nimi mohlo pracovat více animátorů, protože vytvořit 6 vteřin animovaného filmu trvá jeden týden. Aby se práce urychlila, musí se animovat víc scén zároveň.

Spustit audio