Pozdravy z Fukušimy, Egon Schiele, Toni Erdmann i Divoká – začíná Das Filmfest

19. říjen 2016

V pražském kině Lucerna bude 19. října zahájen Das Filmfest, festival německy mluvených filmů. 11. ročník nabídne několik sekcí, novinky i časem prověřenou klasiku, celkem asi čtyři desítky filmů. Po pražské části se akce 31. října přesune do brněnských biografů Art a Scala.

Festival organizují Goethe institut, Rakouské kulturní fórum a velvyslanectví Švýcarska v Praze. Tomáš Fridrich z Goethe institutu hovoří o propojení rakouské, švýcarské a německé kinematografie a o četnosti koprodukcí mezi zmíněnými zeměmi: „Určitě to propojení existuje a určitě je běžnější řekl bych, než třeba propojení Česka a každé s těch tří zemí. Třeba festivalový hit Toni Erdmann, který diváci určitě znají, to je německo-rakouská koprodukce s podílem ještě Maďarska. A podobné filmy se točí velmi často, vznikají i produkce Německa, Švýcarska, Rakouska a třetích zemí, jenom, bohužel, nemáme v rámci festivalu takový prostor je ukazovat, protože to potom nejsou německy mluvené filmy, ale velmi často se v nich mluví některým z asijských jazyků, nebo španělsky či portugalsky. Jsou to velmi zajímavé filmy, úspěšné na festivalech. Jak Němci, Rakušani, tak Švýcaři jsou poměrně zběhlí a hlavně je to i učí na školách, že koprodukce je v podstatě budoucnost evropské kinematografie.“

Tématem jedné z festivalových sekcí je Útěk„My jsme téma útěků zvolili, protože je to věc, která Evropou a Českem hýbe, v posledním roce a půl velmi silně, ale zároveň jsme nechtěli to podávat z nějakého lidskoprávního hlediska, tuto roli suplovat nemůžeme,“ objasňuje Tomáš Fridrich. „I proto jsme to téma pojali co nejšířeji, ve všech možných významech, které slovo útěk nabízí. Jsou to filmy, které se zabývají například útěkem před sebou samým před nějakými vlastními problémy nebo před společností, to je třeba případ zahajovacího filmu Pozdravy z Fukušimy nebo snímku Divoká, který byl jediným německy mluveným příspěvkem na mezinárodním Sundance Film Festivalu. Ale také útěk z nějaké historické perspektivy, který nám může připomenout, že utíkat můžeme i my jako Evropané před dalšími Evropany. To jsou snímky Deník Anne Frankové první německé zfilmování této látky, anebo snímek Cesta s tátou, který zase se odehrává v roce 1968, kdy dva mladí rumunští bratři cestují přes tehdejší Československo, aby dovezli svého nemocného otce do Drážďan. Tam se setkají s vojsky varšavského paktu, to je takový útěk před historickými událostmi.

03727201.png

Velmi aktuální jsou snímky, které se zabývají útěkem hlavně ze Sýrie, to je snímek Zima po jaru, to je takový temný thriller, kdy Kurdka ze Sýrie potom, co její domov byl bombardován a její manžel při utrpí těžká zranění, odchází nelegálně do Berlína, aby měla možnost vydělat si na jeho léčbu a díky tomu, že ona posílá peníze zpátky do Sýrie, vystupuje ji tajná služba a začíná hon, kdy oni jí nutí všemi možnými prostředky ke spolupráci, aby udávala syrskou opozici v exilu. Ten film objel celou řadu německých festivalů, dostal nominace na několik cen a na festivalu Achtung Berlin vyhrál hlavní cenu pro nejlepší film.“

Festival německy mluvených filmů Das Filmfest slavnostně zahájí snímek režisérky Doris Dörrie Pozdravy z Fukušimy.

Sarah Polewsky z Rakouského kulturního fóra v Praze se zaměřuje na festivalovou sekci nazvanou Das Filmfest Spezial. Jak říká, v téhle sekci bude uvedeno několik snímků, které postupně přijdou i do českých kin: „Pro mne hlavní je film Egon Schiele, příběh slavného rakouského malíře a speciálně těžiště věnované ženám, které byly jeho modelkami a které ho významně ovlivnily. Tento film představí v kině Lucerna na zakončení festivalu velká rakouská delegace. Přijede režisér Dieter Berner, který již několik desítek let v Rakousku točí filmy a učí na filmových školách. Doprovázet ho bude Hilde Berger, spoluautorka scénáře a taky autorka románové předlohy Smrt a dívka - Egon Schiele a ženy.“

Spustit audio