Režisér hledá vzory v raném období filmu a v groteskách

3. listopad 2014

Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě byl letos výjimečný také velkou koncentrací světově proslulých hostů. Jedním z nich byl i tvůrce experimentálních filmů, režisér Peter Tscherkassky.

Rakouský režisér Peter Tscherkassky patří ke světově uznávaným tvůrcům experimentálního filmu. Jeho snímky se nedají jednoznačně zařadit do nějaké kategorie, nicméně na jihlavském festivalu dokumentárních filmů se rozhodně neztratily.

Tscherkassky hodně pracuje metodou found footage, to znamená, že přetváří starý filmový materiál, staré filmové záběry, a tvoří z nich zcela nová, originální díla. Jak řekl, před prací na filmu musí být vždycky přesvědčen o jeho smysluplnosti a během tvůrčího procesu musí mít rozmyšlené základní kroky minimálně den dopředu.

Rakouský experimentátor Peter Tscherkassky se narodil roku 1958 ve Vídni. Studoval žurnalistiku, politologii a filozofii na Vídeňské univerzitě. Od roku 1979, v průběhu své kariéry, založil řadu filmových přehlídek. Jeho poslední snímek Instructions for a Light and Sound Machine měl premiéru na festivalu v Cannes v rámci nezávislé sekce.

Tscherkasskyho dekonstrukce filmového materiálu reinterpretují úlomky z dějin kinematografie, ale zároveň vytvářejí zcela svébytné kvality. „Můj poslední film,“ říká rakouský režisér, „přímo vychází z grotesky, což je filmový žánr, který miluji. V období raného filmu, na přelomu devatenáctého a dvacátého století se hodně experimentovalo a neexistovalo striktní rozdělení na žánry, na hraný film nebo dokument. Věci se tehdy velmi rozvíjely. Pro mne jako pro umělce je to doba, z které vycházím a kterou mám rád.“

Spustit audio