The Cut uzavírá filmovou trilogii, ale předchozím dílům se nevyrovná

30. říjen 2014

Nový snímek německo-tureckého režiséra Fatiha Akina je bezpochyby nejodvážnějším filmem, který dosud natočil. Jmenuje se The Cut a jistě je také nejnákladnějším a pro Akinovu tvorbu nejméně typickým dílem.

Námětem filmu je historická událost, která je dodnes v Turecku úmyslně zamlčována, totiž genocida arménské menšiny během první světové války. Ti, kteří tento barbarský akt v minulosti nazvali pravým jménem, skončili ve vězení, jeden z nich - novinář - byl dokonce zavražděn.

Jak je tato neslavná kapitola tureckých dějin ožehavá dokazuje fakt, že turecký herec, který měl v plánovaném zfilmování tuto postavu ve filmu ztělesňovat, ze strachu před perzekucí roli odmítl. Svůj nový film zamýšlel Akin původně představit v Cannes, v poslední chvíli ho ale stáhl a premiéru měl nakonec v Benátkách.

The Cut je posledním dílem trilogie, kterou Akin nazval Láska, Smrt a Ďábel. První dvě části jsou cenami ověnčené filmy Proti zdi a Na druhé straně. The Cut zůstává zatím bez ocenění - ne neprávem. Zdá se, že v tomto případě se slavný režisér trochu přecenil.

Akinův snímek je příběhem muže, který se nechce smířit se svým osudem, muže s posláním. Je trochu dobrodružným filmem, trochu westernem a trošku pohádkou. Protagonista filmu Nazaret má hezkou ženu a dvě dcery, dvojčata. Film začíná pohádkovými slovy „Bylo nebylo…“ a několik málo okamžiků se zdá být idylou. Ta ale záhy pro Nazareta končí - přijde o ženu i děti a projde půlku světa, při jejich hledání. Po cestě ujde několikrát o vlásek smrti, prochází pouště, je svědkem hromadného vraždění a neskutečné bídy.

To vše a ještě trochu víc zamýšlel Fatih Akin ztvárnit ve svém ambiciózním filmovém projektu. Točil v Jordánsku, na Maltě, na Kubě a v Kanadě. Na scénáři s ním spolupracoval Arménec Mardik Martin, který psal scénář pro režiséra Scorsese. Pro hlavní roli Akin získal výtečného Tahara Rahima. Přesto se film nepodařil.

Fatih Akin se na film připravoval sedm dlouhých let. Rešeršoval, konsultoval historiky, cestoval a hledal vhodná místa k natáčení. Byl dokonce i v Sýrii, krátce před vypuknutím občanské války. Snímek přesto působí podivně naivně. Tento dojem ještě utvrzuje občasný rozpačitý herecký výkon jinak špičkového Rahima. Nazareta totiž jeho vrah ušetřil a místo proříznutí krku mu pouze přeřízl hlasivky - Rahim je tudíž odkázán pouze na mimiku.

Režisér zvolil pro tento komplikovaný příběh svůj typický přímý intuitivní přístup, který ho v předešlých filmech nikdy nezklamal, ale pro toto brizantní téma bohužel selhal. A tak místy Akinovo filmové zpracování genocidy jednoho a půl milionů Arménců působí téměř jako historický katalog: vedle pochodů smrti a znásilňování i masové exekuce. Přes veškeré sympatie a obdiv k režisérovi - jeho historický snímek působí naivně a nepřesvědčivě.

The Cut. Německo / Francie / Polsko / Turecko / Kanada / Rusko / Itálie, 2014, 138 min. Režie: Fatih Akin; scénář: Fatih Akin; kamera: Rainer Klausmann; hrají: Tahar Rahim, George Georgiou, Makram Khoury, Numan Acar, Dustin MacDougall.

autor: Eva Novak
Spustit audio