Vary na dohled. …a pět českých snímků v soutěžích

30. červen 2016

V pátek 1. července začne 51. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, největší filmové přehlídky v České republice a nejprestižnějšího filmového festivalu ve střední a východní Evropě. Festival představí každoročně na 200 filmů z celého světa a pravidelně se na něm objevují slavní a významní filmoví tvůrci.

Velký zájem návštěvníků Mezinárodního filmového festivalu je tradičně očekáván u všech soutěžních sekcí. Hlavní soutěž celovečerních hraných filmů, soutěž dokumentů i sekce Na východ od Západu nabídnou po dvanácti filmech. Ve všech soutěžích má zastoupení i česká kinematografie, po dvou v kategoriích hrané a dokumentární filmy, jeden v sekci Na východ od Západu.

Česká kinematografie byla v uplynulém roce bohatá na zajímavé tituly, tvrdí umělecký ředitel festivalu Karel Och. Je to vidět i v českém zastoupení v soutěžích. V kategorii celovečerních hraných filmů se o Křišťálový glóbus bude ucházet nový film Jana Hřebejka Učitelka. Děj se odehrává v 80. letech minulého století. Vypočítavá učitelka ze své pozice přes své žáky manipuluje s rodiči.

03136486.jpeg

Dalším českým zástupcem v hlavní soutěži je poslední film Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad. Mapuje životní i profesní dráhu režiséra, který zemřel ještě před dokončením snímku. Jedním z těch, kteří filmu dali konečnou podobu, byl i dramaturg Jakub Felcman. Jak vysvětluje, Vinohrady jsou v názvu snímku cíleně. Jan Němec k nim měl blízko: „Byla to osa, která tvořila páteř jeho tvorby. Nakonec i v každém silmu, který udělal to je nějaká kostra nebo pevný bod vedoucí jeho kroky, když se ocital v cizině. I ten film je tak trochu opíráním se o domovinu ve světě.“

Čtěte také: Poslední film Jana Němce míří do Varů. Bez režiséra

Do soutěže dokumentů vybrali dramaturgové film Tomáše Bojara a Rozálie Kohoutové FC Roma - o fotbalovém mužstvu z Děčínska, se kterým téměř nikdo nechce hrát. O cenu se bude ucházet i dokument s názvem Normální autistický film režiséra Miroslava Janka. Snímek oceňuje i umělecká poradkyně karlovarského festivalu Eva Zaoralová: „Miroslav Janek je člověk, jehož dráhu dost ráda sleduji, protože je zajímavý v mnoha ohledech. Tenhle film je opravdu překrásný. Když jsem ho viděla, tak jsem otevřeně říkala, že bych ho vzala do hlavní soutěže. Je tak působivý, a přitom nesentimentální, má i určitý humor, přestože je to tak strašně vážné téma a přesto, že jednotlivé aktéry musíme obdivovat v jejich úsilí i v tom, že vůbec souhlasili s natáčením.“ Téma autismu bylo dost těžké uchopit. Miroslav Janek měl ambici natočit filmařsky zajímavé dílo, a přitom lidem srozumitelně přiblížit život autistů.

03161323.jpeg

Soutěžní sekce Na východ od Západu nabídne snímek Jiřího Sádka Polednice. Režisér se ve svém debutu pokusil o žánr hororu: „Na rozdíl od komedie, která je lokální a která je velmi osobní záležitostí, strach máme všichni stejný a bojíme se stejně, a to je věc, kterou můžeme sdělit. A bát se alespoň zábava, na rozdíl od depresí.“

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech začíná v pátek 1. července. Během zahajovacího ceremoniálu získá Křišťálový glóbus za mimořádný přínos světové kinematografii americký herec Willem Dafoe, 4. července převezme Cenu prezidenta festivalu jeho francouzský kolega Jean Reno.

Po workshopu, konaném v neděli 3. července, bude uveden Danielův snímek Letos v září (1963). Projekci doprovodí úvodní vzpomínková beseda s Ivanem Passerem, Martinem Danielem a Michalem Danielem, Sterling Van Wagenen.

Den Františka Daniela: Metoda analýzy filmuFrantišek Daniel významně zasáhl do historie moderní české kinematografie, když se jako autor námětu, scenárista, režisér, producent či jako vedoucí jedné z nejprogresívnějších barrandovských tvůrčích skupin podílel na takřka čtyřicítce domácích snímků. Jeho nejúspěšnějším projektem pak byl oscarový Obchod na korze (1965). Věnoval se pedagogické činnosti, v letech 1967-1968 byl děkanem pražské FAMU. Po emigraci do USA v roce 1968 se stal prvním děkanem Amerického filmového institutu v Los Angeles (jeho žák David Lynch ho dodnes uznává jako svého mentora), prvním uměleckým ředitelem Sundance Institutu či osobní konzultant Davida Rockefellera.

Spustit audio