Altai Kai: Altyn Taiga

28. červenec 2014

Hudba pondělní odpolední Mozaiky pochází z Altajské republiky. Hudebním specifikem této středoasijské oblasti je mnohasetletá tradice hrdelního zpěvu, neoddělitelně spojená s vyprávěním rozsáhlých eposů a s šamanismem.

Zachování altajského folklóru a techniky hrdelního zpěvu se stalo životním posláním pro Urmata Yntajeva. Před sedmnácti lety založil kapelu Altai Kai. Se svým ansámblem vystoupil na významných světových festivalech etnické hudby a world music a hudební krásy své vlasti prezentoval na uměleckých turné po Evropě i po Spojených Státech. Natočil několik alb a DVD.

Díky přátelství Urmata Yntaeva s českým etnologem a sociálním antropologem dr. Luďkem Brožem, je Altai Kai častým hostem v naší republice. Pořádá zde koncerty a hudební workshopy zaměřené na výuku hrdelního zpěvu, kterému se v Altaji říká „kai“. Ke zcela mimořádnému hudebnímu souznění došlo s Jiřím Pavlicou a jeho Hradišťanem.

02734629.jpeg

Letošní červenec zastihl Altai Kai na moravském turné, které vyvrcholí dvěma velkými koncerty. Již dnes večer Altai Kai vystoupí v brněnském klubu „Stará pekárna“ a zítra se na folkových prázdninách Telči můžeme těšit na společný koncert s Hradišťanem.

Zatím nejnovější album kapely Altai Kai vyšlo v roce 2011 a nese poetický název „Altyn Taiga“ – „Zlatá tajga“. Je apoteózou altajské přírody a božstev. Ve srovnání s předchozími alby se „Zlatá tajga“ výrazně liší. S příchodem jeho dvou synovců se skupina Altai Kai proměnila v rodinný ansámbl. Přibylo také autorské tvorby.

Umělecký vedoucí Urmat Yntaev vysvětluje: „Máme mnoho nových textů. I muziku stylizujeme, ale přitom zachováváme naši tradici a hrdelní zpěv. Aktualizujeme ji a doplňujeme soudobou hudbou – dokonce i českými melodiemi – například na nahrávce s Jiřím Pavlicou zaznívá uprostřed naší společné nahrávky česká píseň. Kromě toho zpíváme duety, sóla, tria, kvarteta – aby to pro lidi bylo zajímavější, aby se na scéně stále něco měnilo, koncerty byly pestřejší a pro lidi atraktivnější.

Altajské eposy, modlitby, šamanské popěvky doprovází nápodoba zvuků zvířat. Z hudebních nástrojů zvukově upoutá dlouhokrká dvoustrunná loutna topšur, brumle – v Altaji zvaná „komus“, rákosová flétna šoor a upravený šamanský buben tunut.

V odpolední Mozaice zazní výběr z těchto skladeb: Kaikamchyk Altai; Oino Oino, Altai; Ulu Kaan; Janar; Altyn Kuk; Ot aene a Aezemine.

autor: Kateřina Andršová
Spustit audio