Aly Keita: Kalo-Yele

11. listopad 2016

Skladatel a aranžér z Pobřeží slonoviny jménem Aly Keïta je jedním ze základních kamenů mozaiky současného afrického jazzu. Jako velmistr nástroje balafon spolupracoval na koncertech v Evropě, Africe a Severní Americe s hudebníky takových jmen jako jsou Trilok Gurtu, Joe Zawinul či Paco Séry.

Tuzemští jazzoví fanoušci se budou moci zaposlouchat do Keïtova balafonického jazzového přemítání v úterý 29. listopadu v pražské Chodovské tvrzi, kde vystoupí se svým triem, saxofonistou a klarinetistou Janem Brönnimannem a bubeníkem Lucasem Nigglim. Tedy v totožném složení, v jakém vytvořil své současné album Kalo-Yele, Měsíční svit.

Aly Keïta se narodil v roce 1969 v západoafrickém státě Pobřeží slonoviny rodičům etnika Malinké, potomkům afrických hudebníků „griotů“. Od mládí se učil tradičnímu hraní na pětitónový balafon, jehož konstrukci již od 80. let, po seznámení se s jazzem, kontinuálně upravuje. Tento celodřevěný, perkusní nástroj, který má pod každou klávesou umístěnou ozvučnou tykev kalebasa, má Keïta v současnosti nastaven na sedmitónovou, diatonickou stupnici. Ve spojení s kalimbou, známou též jako lamelofon či palcové piano, produkuje Keïta hudbu, která je v našich krajích víceméně neznámá, nicméně jeho letošní profilové album Kalo-Yele, Měsíční svit, je jazzovým zpracováním západoafrické hudby vrchovatě nabito.

03741797.jpeg

K unikátnímu výsledku přispívají dva kamerunští rodáci švýcarského původu: saxofonista, basklarinetista a kontrabas klarinetista Jan Galega Brönnimann a bubeník a perkusista Lucas Niggli. Trio velmi zdařile pracuje s nenápadným, přesto sílícím napětím, minimalistický podklad poskytuje dostatek prostoru pro melodickou linku, nad západoafrickou pouští i džunglí lehce povívá jazzový větřík.

Tradiční africký repertoár, jazz amerického západního pobřeží, improvizace a africké rytmy. Zanikající a navracející se melodie, lyrická zadumání střídána s osobitým africkým jazzrockovým odpichem, skrytě střelhbitá interakce. Je to zejména neotřelý afro-pop, funkem poháněná rytmika a jazzově orientované aranžmá, které Alyho Keïtu vydělují z hojné obce tradičních balafonistů. A tak si mohou užívat jak příznivci jazzu, tak i fanoušci world music.

autor: Martin Starý
Spustit audio