Angélique Kidjo: Eve

13. červenec 2016

Angélique Kidjo se poprvé mezinárodně uvedla na Montreaux Jazz Festivalu v roce 1987 a její projev, mixovaný z afro-funku, reggae, samby, salsy, gospelu, jazzu, a africké Zairean hudby okamžitě oslovil například Branforda Marsalise či jejího budoucího partnera, francouzského skladatele a basistu Jeana Hébraila.

Spolu s Českým národním symfonickým orchestrem, vystoupí Angélique Kidjo 13. července večer ve Smetanově síni pražského Obecního domu.

Album Eve, oceněné cenou pro nejlepší world music album roku 2014, není jen dalším příkladem dnes lehce vágního pojmu „world music“. Jedná se o výsostný jazz-popový počin s hlubokými kořeny v Africe, Karibiku a Latinské Americe. O projekt oslovující nejen téměř kteréhokoli posluchače, avšak i hudebníky samé – v základní sestavě na albu participují kytaristé Lionel Loueke a Dominic James, bubeník Steve Jordan, basista Christian McBride. A jako hosté například Dr. John, Bernie Worrell nebo Kronos Quartet…

03394329.jpeg

Ve skladbě Eva se připojuje nigerijská zpěvačka ASA, ambientní mix nigerijského jazyka a angličtiny vytváří podivuhodnou symbiózu, Bomba je sambou zásluhou Rostmana Batmagliho, ve skladbě Hello je Trio Teriba ukázkou dosti odlišného instrumentálního, až skandinávského pojetí. Angélique Kidjo, využívaje hektického afro projevu, se ráda pohybuje i v poklidné atmosféře hudebního prostoru, příkladem budiž balada Blewu s kytaristou Lionelem Louekem, pohodově laděné reggae Kamouhsou a Kulumbu s Dr. Johnem, kde v západní provenienci vystopujeme třeba i honky tonk.

A máme před sebou orchestrální pásmo, stále plné pralesních šepotů. Ebile s polyrytmickým aranžmá Kronos Quarteta, transedentní Awalole s the Orchestre Phillharmonique du Luxembourg a Orishu se sekcí perkusistů, dechovou podporou a především nefalšovaným afro-kubánským funkem. Angélique Kidjo reprezentuje proměnu, energii, krásu… to je možná recept na štěstí.

autor: Martin Starý
Spustit audio