Balkanansambel: Šlamastika

16. leden 2017

Balkánská hudba má řadu stylových zvláštností, které posluchači z jiných regionů vnímají jako pikantní hudební koření. Jsou to nejen ošidné liché rytmy, ale třeba i ostře znějící ženské vícehlasy, typické pro bulharskou hudbu. Slovenská skupina Balkansambel zpracovává toto jižní koření s výjimečnou jazzovou erudicí.

Velkým překvapením je nové album Šlamastika, které se vyhýbá mnohokrát opakovaným klišé a balkánské melodie prokládá jazzovými standarty Duke Ellingtona a Dizzy Gillespieho. Obohacením jsou i lidové písně ze Slovenska promíchané s dalšími vlivy, včetně Bachova kontrapunktu a řeckých rytmů. Z alba slyšíme i pověstné bulharské vícehlasy, konkrétně ženské trio Evridika. Členové Balkansambelu pozvali zpěvačky tohoto tria na festival Hudba Sveta v Žilině, kde se dohodli na spolupráci. Trombonista Martin Noga vysvětluje: „Nejprve jsme nahráli naši kapelu na Slovensku, potom jsem letěl do Sofie a trio přidalo svůj part.“

Balkansemble ze Slovenska čerpá na svém druhém albu především z Bulharska. Na motivy bulharských tanců vznikla skladba Bulgariada, k níž přispěl i významný bulharský skladatel a sbormistr Georgi Petkov, který zaranžoval vokální part hostujícího sboru Evridika.

Inspirace hudbou Balkánu či blízkého východu není nějakým novodobým trendem, orientální témata najdeme v evropských operách i v hudbě amerických jazzmanů. Příkladem je slavný jazzový standart A Night in, Noc v Tunisu, jehož autorem je trumpetista Dizzy Gillespie.

V dnešní Mozaice uslyšíte například skladby: Rhodopeion, Bulgariada, Tuniskata Nošt, Broilka.

Spustit audio