Čankišou: Supay

18. listopad 2015

Brněnská kapela Čankišou nalézá inspiraci na svých cestách kolem světa a míchá rockové rytmy s hudbou různých etnik. U labelu Indies Scope jí v uplynulých dnech vyšlo zbrusu nové, v pořadí již šesté, album s názvem Supay. Album skupina pokřtí hned dvakrát, 30. listopadu v pražském Paláci Akropolis a pak ještě jednou, těsně před Vánoci, v brněnském klubu Fléda.

Na stránkách kapely Čankišou, která se specializuje na autentickou interpretaci jedinečné hudby jednonohého národa Čankiů, se můžeme dočíst: „Místo prapůvodního výskytu lidu Čanki bylo pravděpodobně na malém území v horských pouštních oblastech mezi dnešním Tureckem a Sýrií. Svou jedinou velkou vyvinutou nohu používali nejen k pohybu, ale i k vytváření stínu v nekrytých písečných oblastech. Tím se vysvětluje i berla, kterou si s sebou stále nosili a která zabodnutá do země sloužila jako opěra...“ Tak to byl takový lehce mystifikující úvod ke zcela zásadní historické události v dějinách Čankišou – jedné z našich nejvýraznějších alternativních kapel.

Rituál Korobori je v původním pojetí australských aboriginálů čistě mužskou záležitostí. Jeho cílem bylo upevňovat soudržnost kmene a jeho duchovní sounáležitost s předky, zvířaty a přírodou. Navazování transcendentální komunikace si neumíme představit bez didjeridoo a tluček, které svými rytmickými údery mění vnímání času.

03513756.jpeg

Supay, název nejnovějšího alba brněnské kapely Čankišou, si můžeme vykládat různě. Dle slovníčku Etnografického muzea v Brně citované na stránkách vydavatelství Indies Scope se jedná o „zlo ve formě myšlenky či bytosti, které se jako parazit sytí naším tělesným a duševním utrpením“. V předkolumbovských civilizacích byl Supay božstvem temnoty a smrti. Misionáři propojili tuto bytost s křesťanským pojetím ďábla. Uvědomováním si svých skutků můžeme proti němu účinně bojovat. Čím méně utrpení bude na Zemi existovat, tím dříve zlo náš svět navždy opustí.

V dnešní Mozaice uslyšíte například skladby: Lomana Daj, Korobori, Tura gasa Turo to, Simej.

autor: Kateřina Andršová
Spustit audio