Charlie Haden: The Ballad of the Fallen

4. září 2014

Letos v létě 11. července zemřel v Los Angeles ve věku sedmasedmdesáti let americký kontrabasista, skladatel a kapelník Charlie Haden. Patřil k muzikantům podílejících se na vývoji jazzové avantgardy a k hráčům emancipujících hru kontrabasu mezi ostatními nástroji. Jeho tvorbu si v dnešní Mozaice připomeneme ukázkami z orchestrálního alba The Ballad of the Fallen nahraného v prosinci 1983.

Charlie Haden se narodil 6. srpna 1937 v Shenandoah ve státě Iowa v muzikantské rodině zaměřené na country music. Sám se však od středoškolských let zajímal o jazz a hru na kontrabas. Kariéra mu začala příchodem do Los Angeles v roce 1957. Na konci padesátých let přišel do kapely průkopníka free jazzu Ornetta Colemana a v roce 1961 jej kritici Down Beatu umístili na první místo v kategorii nastupujících talentů.

Colemanův band musel opustit kvůli protinarkotické léčbě, kterou nastoupil v srpnu 1963. Po třech letech obnovil spolupráci s Colemanem a začal hrát s dalšími avantgardními skupinami.

V roce 1969 založil Liberation Music Orchestra, který nahrál do roku 2005 pět alb. Nahrávky orchestru, byť instrumentální, mají programní obsah zaměřený protiválečně a politicky aktivisticky. Hadenův Quartet West působil v letech 1987 až 2010 a nahrál osm alb. Nejrozsáhlejší diskografii má Charlie Haden s kapelou Ornetta Colemana a s Americkým kvartetem Keithe Jarretta. Najdeme ho na postu basisty nahrávek celé škály předních jazzmanů druhé poloviny dvacátého století, ale podpořil například také jednu desku Yoko Ono, nebo bluesového harmonikáře Jamese Cottona.

Na výběru z alba The Ballad of the Fallen uslyšíme v aranžmá pianistky Carly Bleyové titulní lidovou ze Salvadoru, skladby její vlastní, José Alfonsa a Charlieho Hadena. Ve dvanáctičlenném bandu hrají například trumpetista Don Cherry, kytarista Mick Godrick, saxofonista Dewey Redman či trombonista Gary Valente, bubnoval Paul Motian.

autor: Vladimír Kouřil
Spustit audio